Kan ik met een decoupeerzaag laminaat afzagen dat al ligt?

Ik heb soms te dicht tegen de muur gelegd, waardoor ik te weinig ruimte heb voor mijn snoeren. Kan ik mijn decoupeerzaag gebruiken om het laminaat in te korten? Ik ben bang dat ik tegen de vloer aankom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K

Antwoorden (15)

Je moet met een decoupeerzaag wel ruimte aan de onderkant hebben voor het zaagje. Die gaat op en neer.
Dus als je het laminaat op de vloet laat liggen dan gaat het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou denk ik beter een mini-cirkelzaag kunnen gebruiken. Mits je genoeg ruimte hebt vanaf de muur. Wellicht kun je die ook ergens huren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me niet handig om de reden die je zelf al geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gaat niet lukken. Kun je het laminaat niet loshalen ? anders misschien een "holle plint" een oplossing.
Er bestaan wel zagen die zagen door middel van trillen maar die zijn duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet lukken. Je zal je laminaat los moeten halen of je zou het kunnen proberen met een kleine haakse slijper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet snoeren niet tussen laminaat en muur leggen. Heb ik ook eens gedaan in het verleden en dat ging mis. Je hebt geen idee hoeveel laminaat soms uitzet. Dat is ook precies de reden waarom je een behoorlijke ruimte tussen laminaat en plint of muur moet houden. Een tussenruimte van 1 cm is echt niet overdreven. En dan nog kan het laminaat uiteindelijk de muur of plint gaan raken.
In jouw geval is een cirkelzaag de enige oplossing. Hoewel je met een brede bijtel ook wel iets kunt bereiken. Als je een lange lat neemt waarlangs je met de brede bijtel steeds een stuk van het laminaat weg kapt, kom je er uiteindelijk ook wel. Iets meer werk maar wel een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zoals eerder gezegt met een mini circel zaagje maarja ook dat wordt moeilijk omdat laminaat maar enkele milimeters dik is, en je wil niet met je zaag aan de grond lopen.
wat je wel kan doen is het met een slijptol doen, met een steen schijf er in. als je een beetje vaste hand hebt lukt het wel.
suck6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gaat niet, De voet van je decoupeerzaag maakt al dat je plusminus 3.5 cm uit de kant de zaagsnede krijgt.
Eventueel met een frees (Dremel), alhoewel het dan lastig is om een mooie strakke lijn te krijgen. Anders op de ouderwetse (bewerkelijke) manier: met een hamer en een beitel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je beter een bovenfrees kunt gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien het kliklaminaat is, kan men het snel loshalen, afzagen en weer terugleggen. Als dat niet mogelijk is, bestaan er tegenwoordig van die kleine cirkelzagen en 'plintstekers' om heel dicht langs een muur een randje ergens vanaf te zagen (dus ook van je laminaat).

Als je laminaat (en gefineerd hout/spaanplaat) met een decoupeerzaag zaagt, moet je of vanaf de onderkant zagen of een omgekeerd zaagblad gebruiken. Zo voorkom je lelijke rafels. Een decoupeerzaag is zelden (niet) geschikt om reeds gelegd laminaat te zagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Decoupeerzaag is geen optie.
Uithakken met scherpe beitel, of haakse slijper indien ruimte dat toelaat. Andere optie is het installeren van een holle plint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een decoupeerzaag kun je geen reeds aangebracht laminaat zagen. Gebruik voor je snoeren plinten die speciaal zijn ontworpen om snoeren weg te werken. Er zijn diverse modellen te koop. Je kunt ook in een bestaande massieve plint een sponning zagen of frezen
waar je de snoeren mee kunt weg werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het met een bovenfrees gaat lijkt me het veiligste.
Met een haakseslijper met een fijnzaagblad kan ook wel lukken,maar opletten dat je geen terugslag of vastlopen krijgt.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat hem niet worden. De afstand tussen het draagvlak van de machine en de punt van het zaagblad is toch al gauw enkele centimeters en zoveel ruimte heb je niet onder je laminaatvloer. Ik zou idd zoals hier al gezegd is een soort mini-cirkelzaag proberen te gebruiken, of anders een scherpe beitel waarmee je langs een lat steeds een stukje wegtikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U zou kunnen overwegen om dit met een kleine haakse slijptol te doen. Het blijft een lastig klusje wat best wel wat rommel kan veroorzaken. En u moet de veiligheid natuurlijk niet uit het oog verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een zgn. multi-tool, ideaal voor dit soort klusjes. Zit een soort half cirkelzaagje bij dat je erop kunt zetten. Weet niet of je die dingen ook kunt huren. Misschien lenen van een kennis?