Halogeen inbouw-dimmer ook te gebruiken met andere soorten lampen?

Ik heb vanmiddag een Halogeen dimmer gemonteerd op 2 lampen.
Deze hangen samen op een en dezelfde dimmer.
Ik was in de veronderstelling dat deze dimmer ook overweg kon met andere soorten lampen zoals spaarlampen etc.
Er stond namelijk niks van op de verpakking.
Bij het monteren stond er inderdaad wel op een sticker
dat deze dimmer alleen geschikt is voor Halogeen verlichting.

Wat zijn de gevolgen als hier in de toekomst bijvoorbeeld spaarlampen ingaan? Of is dit geen enkel probleem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een halogeendimmer is vrijwel gelijk aan een gewone dimmer, het enige verschil is dat ze bestand zijn tegen grotere inschakelpieken. Een halogeenlamp heeft een hogere inschakelstroom dan een gewone gloeilamp omdat de lamp een hogere bedrijfstemperatuur heeft: de weerstand van de gloeidraad doorloopt een groter verschil tussen koud en warm.
Ook halogeenlampen die op een transformator werken hebben een grotere inschakelpiek door de inductie van de trafo.
De dimmer is wel te gebruiken voor andere typen lampen mits die lampen daar geschikt voor zijn. Vooral gasontladingslampen (TL en spaarlampen) zijn niet goed te dimmen en ook LEDlampen hebben hier doorgaans problemen mee.
Het hangt dus niet van de dimmer af maar van de soort lampen die je wilt aansluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dimmers kunnen niet met alle lampen overweg.
Zeker niet met gewone standaard spaarlampen.
Let goed op wat het vermogen van de dimmer is.
En ga daar nooit overheen.
Er zijn wel dimbare spaarlampen & ledlampen (spotjes), maar deze zijn momenteel vrij prijzig.
(omdat ze nieuw zijn)
Het moet er ook op vermeld staan:

Er moet een waarschuwing op de verpakking komen als de lamp niet dimbaar is, of alleen gebruikt kan worden op specifieke dimmers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In spaarlampen zit er elektronische voorschakel apparatuur en die laten zich niet dimmen.
Een spaarlamp is eigelijk een soort TL-lamp maar dan zonder de klassieke balast die vervangen is door elektronica.
Sommige kunnen wel op een dimmer aangesloten worden maar dan is het wel speciaal op de verpakking vermeld.