Waterkoker blijft na uitzetten doorkoken. Wat is er mis?

Na het koken gaat het knopje wel vanzelf uit maar hij blijft doorkoken totdat je de stekker eruit trekt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

De contacten van de thermostatische schakelaar zijn dan door de vonk die ontstaat bij uitschakelen aan elkaar gelast.
De veer ontspant zich nog wel maar de stroom wordt niet uitgeschakeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt de waterkoker nog wel gebruiken, maar als hij droog kookt dan zal de maximum temperatuurbeveiliging die binnenin het apparaat zit door smelten en de stroom definitief verbreken.
Het is tijd om een nieuwe waterkoker te kopen en deze weg te gooien.
Waterkokers zijn i.v.m. waterbestendigheid meestal niet open te maken dus reparatie zal nauwelijks mogelijk zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is overigens normaal dat het water in een waterkoker nog even blijft doorkoken als de knop terugspringt, maar als de stroom niet uitgeschakeld wordt dan zal de waterkoker net zolang doorgaan met verwarmen totdat het element droog komt te staan en de smeltveiligheid de stroom onderbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien kosten die krengen niks, en hebben de meeste mensen er meer dan één, omdat die oude van 't studentenhuis 't ook nog wel doet. Dus vraag gewoon aan iemand of ze er nog eentje over hebben.