Hoe kan het dat het kroonsteentje van mijn halogeenlamp is verbrand?

Boven mijn eettafel hang een grote kroonluchter met allerlei halogeenlampjes. Gister hield de lamp er opeens mee op, stopcontacten open gemaakt maar daar zit alles goed. Blijkt nu dat het kroonsteentje aan 1 kant volledig bruin is en helemaal gesmolten. Hoe kan dit? Iemand vertelde mij iets over een slecht contact, maar wat is dat en hoe voorkom ik dit? Heb ik dan de schroef van het kroonsteentje te hard aangedraaid??? Ik wil graag tips/adviezen want dit vind ik wel eng ivm brandgevaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ja dan kan, je hebt dan een los/vast contact gehad.
halogeenlampen trekken veel stroom weg, al die stroom moet door het kleine kroonsteentje, indien er een van de twee draadjes niet goed vast zit, gaat deze vonken, om toch maar een verbinding te hebben met het andere draadje, hierdoor wordt een deel van de energie omgezet in warmte die je kroonsteentje kan doen smelten.
Het gevaar met een kroonsteentje zijn de twee draadjes, indien je de eerste er iets te ver in steekt, wat je vrijwel niet kan zien, dan is er te weinig ruimte voor het tweede draadje dat van de andere kant er in komt, jekunt dan wel je schroefje goed vast draaien, maar dan zit het draadje dan onvoldoende of zelfs niet, onder je kroonsteentje en gaat deze vonken.
Kijk bij het opnieuw aansluiten, tot hoever het eerste draadje er in mag ( tot de helft) dan zit het tweede draadje altijd goed.

Toegevoegd na 5 uur:
onder je kroonsteentje moet zijn, onder je schroefje...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het antwoord +. Ik heb net het kroonsteentje vervangen en alles weer op zijn plaats gezet. Alles doet het weer. Kan ik nu op een of andere manier nog controlleren of alles goed zit en ik nu geen brandgevaar meer loop? Volgens mij zitten alle draden nu goed, maar dat dacht ik vorige keer ook :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt even trekken aan de draadjes die het kroonsteentje in gaan, zitten deze goed vast, dan is alles veilig, overweeg wel of je het niet zal vervangen door ledlampen.
Dat scheelt je 90 % stroomkosten en ze worden nooit heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Ed!

Andere antwoorden (3)

Er is iets niet in orde met de lamp, kroonsteentje of de transformator in de lamp. Vanaf hier is dat niet te zien. Maar normaal zal een kroonsteen niet smelten. Dus even je vraag stellen aan de winkelier/elektronicazaak. Woon je in een moderne woning dan heb je bijna geen brandgevaar. Woon je in een wat oudere woning kan er brandgevaar ontstaan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de draad niet goed vast zit in de kroonsteen, dan kan hij een hogere overgangsweerstand krijgen. Hiermee zal er ook meer warmte ontstaan. Door die warme krijg je ook meer corrosie en zal de weerstand/warmte weer wat hoger worden.
Als er ook nog vonkjes ontstaan (door de slechte overgang), heb je meer corrosie en dus een slechtere elektrische weerstand. Hier kan veel warmte door ontstaan. Dit opgestapeld zal er uiteindelijk een grenspunt bereikt worden.

Als er met elektrische draden wordt gewerkt, dan moeten de schroeven echt goed worden aangedraaid. Zeker als je met spanningen van meer dan 100V werkt (zoals het lichtnet: 220V).
Een afgestripte kabel kan je het beste nog een keer dubbelvouwen en zo meer oppervlakte creëren voor de kroonsteen. Dit geldt alleen voor soepele kabels.
Kabels met een vaste kern, mogen geen kleine deukjes/sneetjes hebben in het koper. Daardoor kunnen ze sneller afbreken. Wees voor deze kabel secuur met het strippen.
Laat geen koper uitsteken en zorg dat deze goed binnen de kroonsteen blijft. Gebruik eventueel een iets groter formaat kroonsteen als het te krap wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord +
porseleinen kroonsteen gebruiken.

Die kan de hitte beter aan.