Wat is broei nu precies?

Hoop dat ik de goede categorie heb. Ik bedoel broei dat kan ontstaan in hooi. Hoe komt het en wat kun je ertegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

broei is een proces dat afhankelijk van het product waar het in ontstaat, snel of minder snel ontstaat. Voor broei zijn meerdere factoren nodig namelijk: Biomassa en vocht

alleen als het product meer dan 15% vocht bevat kan het gaan ''broeien''. In de biomassa (in jouw voorbeeld hooi) ontstaat dan warmte door biologische en of chemische processen. De warmte afkomstig van deze processen kan dan soms niet weg.
Meestal gaan de organisme die tot de processen hebben geleid gewoon dood en stabiliseert de temperatuur
maar soms, zijn deze processen net genoeg om broei tot vuur over te laten gaan.

voor meer info zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hooibroei is de benaming voor een proces waarbij een hoeveelheid hooi of ander organisch materiaal (uiteindelijk) tot zelfontbranding komt. Hierbij kunnen complete boerderijen afbranden. Doordat hooi vaak opgeslagen wordt in de nabijheid van vee wordt dan ook snel dit vee bedreigd bij een brand.
Hooi kan bij hooibroei door spontaan verlopende fermentatieprocessen in brand raken, fermentatie vindt plaats onder invloed van micro-organismen wanneer het hooi vochtig is. Micro-organismen "eten" van het hooi, ze vormen grote levensgemeenschappen die tezamen de temperatuur van het hooi doen stijgen tot soms boven de 100°C, het hooi broeit dan. De warmte die wordt gegenereerd kan in het natte hooi nergens naartoe en verhit dus het hooi zelf. Door deze verhitting neemt de activiteit van micro-organismen nog sneller toe, zodat het proces zichzelf in stand houdt en versterkt. Dit wordt verraden door een typerende karamel-achtige geur. Als het hooi een temperatuur van 55°C bereikt volgt er een chemische reactie waarbij brandbare gassen vrijkomen. De biologische activiteit neemt door de toegenomen temperatuur sterk af. Uiteindelijk bereikt de reactiehitte de buitenkant van de hooiberg. Dit hooi is meestal droger en staat bovendien in contact met de lucht. Wanneer de temperatuur van de buitenste hooilagen voldoende is opgelopen zal de hooiberg spontaan in vlammen uitbarsten. Over het algemeen komt hooibroei binnen 6 weken na het oogsten voor.
fremar