Wat is een kindermaaklaken?

Ik las net een stukje in de Telegraaf.
Een mevrouw gaf haar reactie op het artikel. Zij sprak over een kindermaaklaken.

Zij zei; ik maak zelf de kindermaaklaken voor mijn (schoon)dochters.

Ik heb al op Google gezocht, maar ik kan het niet vinden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Het beste antwoord

Ik ken het begrip wel maar het voorwerp zelf niet, maar vind wel wat hits die mijn vermoeden ondersteunen.

Het is in ieder geval een stuk beddegoed / stof waarmee men geacht wordt zijn naaktheid volledig te bedekken (zowel man als vrouw) zodat het mogelijk is kinderen te krijgen, zonder (ooit !) elkaars naakte lichaam te zien. Alle hits met deze term komen, gezien de context, uit extreem christelijke (gereformeerde ?) hoek, waar naaktheid een zonde is, en sex uitsluitend en alleen gericht op de voortplanting, en dan nog zo weinig mogelijk.

Het kindermaaklaken was een onderdeel van de uitzet, en werd meegegeven bij het huwelijk. Voor zover ik me kan herinneren is het een laken dat je over je naakte lichaam heen legt, inclusief je hoof (of je mag je ogen sluiten of de bovenkant omhoog houden om je blikveld af te schermen). In het laken zit een opening/luikje om precies de geslachtsdelen bereikbaar te maken,teneinde de verplichte daad te kunnen verrichten. Maar het kan zijn dat ik het hier verwar met de nachtjaponnen met dezelfde functie (het 'babyluikje') uit puriteinse tijden, en dat het laken gewoon omhoog geschoven kan/mag worden. Zolang je maar geen bloot ziet, en dan ook echt geen stukje !!

Helaas kan ik niet meer achterhalen hoe en op welke wijze een dergelijk laken precies in elkaar zat. Vermoedelijk werd het wel mooi versierd, om nog een beetje plezier aan het verplichte gebeuren te kunnen beleven ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Mooie kindermaaklakens schijnen zelfs van moeder/oma op dochter over te gaan als familie-erfstuk. Er zal dus zeker de nodige aandacht aan zijn besteed.