Wat voor gewicht kan ik aan een gipswand hangen?

Ik heb een lange ingelijste spiegel die ik in de lengte aan een gipswand wil hangen. De spiegel weegt 9 kilo. Ik ben van plan holle wand plugs te gebruiken, drie boven, drie beneden. Zou het blijven hangen of is het te zwaar? En wat voor maat schroeven moet ik gebruiken? Nog meer tips??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
77.6K

Het beste antwoord

Er kan bizar veel aan zo'n plug hangen, hangt ook van de plug af)
(volgens mij een keer op discovery gezien: aan de beste kon ruim 100kg, voordat ie uit het gips getrokken werd)

De gipsplaten kunnen op houten balken of op metalen profielen zitten.
Die metalen studs kan je vinden met een goeie magneet.
Voor beiden zijn meetapparaatjes te koop of te huur.
Vaak kan je ook vanaf een muur gaan meten, om de 60cm (soms ook 30) zitten ze. (alleen vanaf welke kant..?)
Achter een plintje kijken, soms zie je daar de naden nog net zitten.
Als het een grote spiegel is, die zeker weten blijft hangen tot na de volgende schilder/behang klus, dan kan je ook gaan proefboren met een klein boortje.

9kg kan sowieso, op de zakjes staat hoeveel ze kunnen hebben, neem voor de zekerheid de beste die je kan vinden en dan zit je zeker goed. (zelfs al zitten er dunne gipsplaten op je muur)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie nu dat je 6 pluggen/schroeven gaat gebruiken.
In mijn antwoord ging ik uit van 1 plug.

met 6 plug maakt het niet uit wat je gebruikt, waarschijnlijk zou het zelfs blijven hangen als je het zonder pluggen zou doen. (niet doen hoor!)

Het enige waar je nog ff op moet letten is dat er geen elektrabuizen lopen waar jij gaat boren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel veel kracht op zo'n plug zetten, maar dat is niet altijd het hele verhaal...
Oude vriend van me had een muur waar hij boekenplanken aan had hangen, voor de zekerheid met keilbouten dwars door de muur heen.
Laat ik zeggen: de bouten hielden het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijk heb je Hippo, het was puur pm aan te geven hoeveel een plug kan hebben.
Ik zal ook niemand aanraden 400kg aan 4 pluggen te hangen aan een gipswandje..
En met boeken gaat dat best snel. Je maakt me wel nieuwsgierig wat er precies fout is gegaan en vooral waardoor..
Ik ga er nu vanuit dat de hele muur omging, maar wat voor een muur was het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bouten hielden het, maar er kwamen dus hele stukken muur naar beneden. Was een stenen wand in een jaren '20-woning (muur tussen kamers, niet-dragend).
Uiteindelijk heeft hij de hele wand maar verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oude huizen: mooi wonen, maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, het is gelukt! De muur staat nog steeds recht overeind!

Andere antwoorden (3)

het ligt aan de dikte van de gipsplaat.
hier moet je de hollewantpluggen op afstemmen, achter de gipsplaat klappen deze plugjes namelijk uit.

zijn de plugjes te kort klappen ze niet uit, zijn ze te lang dan heb je teveel speling en gaat het gips afbrokkelen, en krijg je er met geen goed fatsoen er een schroef in.

let dus op welke plug je moet hebben, op het zakje staat ook welke diameter schroef je gebruiken moet.

de lengte van de schroef bepaal je zelf. dat ligt helemaal aan het bevestigingsmateriaal waarmee je de spiegel wil vastzetten.

zorg er wel voor dat de spiegel zo vlak mogelijk tegen de wand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee. Maar hoe kom ik er dan achter hoe dik die gipsplaat is....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaaaa, das een goeie! (ben van de strijkijzer en stofzuigafdeling!!) er zijn metertjes voor in de handel. maar je kan een gaatje moeten boren tot je er doorheen bent. en dan iets van een dun inbussleuteltje pakken. of zelf een stevig ijzerdraadje pakken wat je aan het eind met een klein stukje haaks buigt. deze prop je in het gat en haalt het terug tot het haakje uiteinde achter je gipswant blijft haken. vervolgens een markering maken op het ijzerdraadje, inbusje op de plek waar ie de gipswand in gaat. dan haal je het eruit, meet je het op, en je weet hoe dik de gipswant is. (niet op de mm nauwkeurig, maar wel een hele goede indicatie) boor het gat wel op een plek waar de spiegel voor komt te hangen, want je weet dus niet of je plug precies in dit gat past. een andere manier zou ik ook niet weten (misschien een leuke vraag??)
De gipswand zit geschroefd op een houten frame, probeer de bevestiging door de gipsplaat heen direct in het houten frame te maken, dan zit je save! succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met hollewandpluggen tot ongeveer 80 kilo (per plug). Dat staat op de verpakking nochtans.