Wat voor gewicht kan ik aan een gipswand hangen?

Ik heb een lange ingelijste spiegel die ik in de lengte aan een gipswand wil hangen. De spiegel weegt 9 kilo. Ik ben van plan holle wand plugs te gebruiken, drie boven, drie beneden. Zou het blijven hangen of is het te zwaar? En wat voor maat schroeven moet ik gebruiken? Nog meer tips??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er kan bizar veel aan zo'n plug hangen, hangt ook van de plug af) (volgens mij een keer op discovery gezien: aan de beste kon ruim 100kg, voordat ie uit het gips getrokken werd) De gipsplaten kunnen op houten balken of op metalen profielen zitten. Die metalen studs kan je vinden met een goeie magneet. Voor beiden zijn meetapparaatjes te koop of te huur. Vaak kan je ook vanaf een muur gaan meten, om de 60cm (soms ook 30) zitten ze. (alleen vanaf welke kant..?) Achter een plintje kijken, soms zie je daar de naden nog net zitten. Als het een grote spiegel is, die zeker weten blijft hangen tot na de volgende schilder/behang klus, dan kan je ook gaan proefboren met een klein boortje. 9kg kan sowieso, op de zakjes staat hoeveel ze kunnen hebben, neem voor de zekerheid de beste die je kan vinden en dan zit je zeker goed. (zelfs al zitten er dunne gipsplaten op je muur) Toegevoegd na 3 minuten: Ik zie nu dat je 6 pluggen/schroeven gaat gebruiken. In mijn antwoord ging ik uit van 1 plug. met 6 plug maakt het niet uit wat je gebruikt, waarschijnlijk zou het zelfs blijven hangen als je het zonder pluggen zou doen. (niet doen hoor!) Het enige waar je nog ff op moet letten is dat er geen elektrabuizen lopen waar jij gaat boren.

het ligt aan de dikte van de gipsplaat. hier moet je de hollewantpluggen op afstemmen, achter de gipsplaat klappen deze plugjes namelijk uit. zijn de plugjes te kort klappen ze niet uit, zijn ze te lang dan heb je teveel speling en gaat het gips afbrokkelen, en krijg je er met geen goed fatsoen er een schroef in. let dus op welke plug je moet hebben, op het zakje staat ook welke diameter schroef je gebruiken moet. de lengte van de schroef bepaal je zelf. dat ligt helemaal aan het bevestigingsmateriaal waarmee je de spiegel wil vastzetten. zorg er wel voor dat de spiegel zo vlak mogelijk tegen de wand komt.

De gipswand zit geschroefd op een houten frame, probeer de bevestiging door de gipsplaat heen direct in het houten frame te maken, dan zit je save! succes

Met hollewandpluggen tot ongeveer 80 kilo (per plug). Dat staat op de verpakking nochtans.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100