Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Koopakte inschrijven in Kadaster of niet?

Waarom zou ik de notaris de koopakte van mijn nieuwe huis moeten laten inschrijven in het Kadaster?

Toegevoegd na 1 uur:
ter verduidelijkin: de notaris vraagt of ik dit wil, en stelt dat het niet verplicht is, maar dat het duidelijkheid kan geven "in geval van"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee de koopakte is niet verplicht om ingeschreven te worden, maar KAN wel! De reden daarvoor is dat je dan bescherming geniet indien het huis alsnog aan een derde verkocht wordt voor de daadwerkelijke levering (de akte van levering die wel verplicht ingeschreven dient te worden in de openbare registers).

De koper kan zich door deze inschrijving in de registers niet beroepen op de zogenaamde (derdenbescherming). Hij kon namelijk zien dat er een koopakte met u is gesloten, door de openbare registers te raadplegen. Is dit echter niet het geval dan kon hij zich waarschijnlijk met succes op de derdenbescherming beroepen en dan kan u het huis niet meer geleverd krijgen. Dan kan u echter altijd nog wel schadevergoeding eisen w.b.t. de verkoper op grond van wanprestatie!

Mijn advies, neem het zekere voor het onzekere en schrijf ook de koopakte gewoon in!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat moet omdat bij het kadaster dat soort gegevens moeten worden vastgelegd.
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Notaris stelt dat het niet verplicht is, maar onduidelijkheid kan voorkomen "in geval dat". Het is dus vrijwillig. Vraag me alleen af of het die 125 euro extra waard is.
ronron1212
14 jaar geleden
De overdracht van de woning moet door de notaris gemeld worden. Dus hoezo extra betalen. Hoort bij de overdracht.
Lijkt me overbodig. Notaris registreert sowieso de eigendomsoverdracht in het kadaster als de levering/passering plaatsvindt. En dat gebeurt als de financiering etc rond is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing