Een eigen waterput mag dat? En wie boort er een gat als het zou mogen en waar haal je een pomp?

Toegevoegd na 1 uur:
Weet iemand die dat zou kunnen in de omgeving oisterwijk / tilburg?

En wat kost het nu? Ik hoor prijzen van tussen de 200 en 400 euro voor het maken van de put. Schijnt werkje van niets te zijn.

En wat kost een pomp.

Hier ter plaatse hebben we goed water dat weet ik al.

Water zit niet al te diep dus dat is ook geen probleem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
24.4K

Het beste antwoord

http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/article492040.ece

erg populair lijkt t

Toegevoegd na 2 minuten:
en pompen bij de bouwmarkt

http://www.mertens-aqua.be/bproduct/waterpomp.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Officieel heb je als je permanent grondwater onttrekt wel een vergunning nodig, maar als jij in je achtertuin af en toe wat water oppompt, is er geen haan die daar naar kraait.
Maar het kan zijn dat je onbruikbaar water gaat oppompen door een overvloed aan metalen e.d. Dat kun je laten testen.
Goedkoop is het allemaal niet.
AWM
14 jaar geleden
Het water in ons land is zo goedkoop dat het voor een klein verbruiker niet rendabel is een pomp te slaan.
Als je wel een bron wilt hebben, dan moet je boren tot een laag waar voldoende grind of heel grof zand zit.
Dus alleen boren tot je in het grondwater zit is meestal niet voldoende.
Bij het omhoog pompen moet het grondwater voldoende snel toestromen is de grond te dicht dan gaat dat niet.
Dan bestaat er nog een grote kans dat er te veel ijzer in het water zit, hierdoor kan alles bij het sproeien een roestkleur krijgen die er nooit meer uit gaat, is tevens slecht voor de tuinplanten.
Juist om deze redenen moet men vaak veel dieper boren dan alleen tot in het grondwater.
Tot slot :op sommige plaatsen in ons land is het grondwater te zout.
Maar, soms kan het ook goed gaan en heb je op 4 a 5 m. prima water, wel is dit water steenkoud, ook in de zomer en ook dat is weer slecht voor de planten.
Kosten als alles mee zit boven de duizend euro, zit het tegen veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse bedrijven die dat kunnen doen. Kijk even bij bronbemaling(en) en zoek een adres in de buurt. Deze mensen zijn gespecialiseerd en kunnen je:
a) vertellen wat de eisen/regels in je gemeente zijn
b) wat de kwaliteit van het water is (weet je al) maar toch!
c) wat de kosten zijn zodat je alle voors en tegens tegen elkaar kan afwegen voordat je besluit om dit te gaan doen. E.e.a. is dus ook afhankelijk van de hoeveelheid water die je nodig denkt te hebben en waarvoor!
P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een paar jaar geleden e.e.a. aan laten leggen voor ongeveer E 500,00.
Inclusief het spuiten van een put, pomp, 25m1 slang, 2 sproeiers.

Bevalt mij heel goed. Heb een groentetuin van 6x40 meter en een grote siertuin. Kan voor mij best uit. Tevens is kraanwater vaak harder (in ieder geval bij mij).

Ik heb de waterkwaliteit niet laten testen, maar heb ook geen last van roest o.i.d.