Waarom steken bijen over het algemeen pas in September

Je hoort vaak dat mensen zeggen dat je in het voorjaar nog niet zo bang hoeft te zijn dat bijen steken omdat het nog geen september is ik heb altijd gedacht dat men dat zij om de angst voor bijen te verminderen
Mijn moeder zei het tegen mij voor het eerst toen ik 9 was en ik weet nog dat ik na de hand tegen mijn broertje riep dat hij niet weg hoefde te rennen voor de bijen omdat ze toch pas in september gingen steken ik ben er nog steeds niet over uit of dit waar is en hoe het dan wel niet in elkaar zou zitten kan iemand mij uit de droom helpen ?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik twijfel nu ook of het niet wespen waren maar toen ik dat verhaal te horen kreeg kwam daar ook een verhaal over de koningin bij en ik meen dat alleen bijen een koningin hebben

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb het antwoord zelf gevonden
Vanaf augustus-september begint het nest te vervallen en worden de werksters lastig voor de mens omdat ze dan meer zoetigheid willen om te overleven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Hm.. Waarschijnlijk bedoel je wespen. Bijen sterven als ze steken, en zullen alleen steken als het echt nodig is, dus als ze echt in het nauw gedreven worden. Wespen steken veel sneller.

In het begin van het jaar leven wespen voornamelijk van insecten ed. die ze vangen. Echter, later in de zomer neemt de wens om zoetigheden te consumeren toe. Daarom zal je de wespen steeds vaken opterasjes ed tegenkomen. Alleen al het feit dat ze dichterbij komen betekend dat er vaker interactie met wespen zal ontstaan. Daarnaast zijn de kolonies van wespen groter, en is er meer eten nodig. Dus zullen de wespen zich aggresiever opstellen. Daarbij komt dat aan het einde van de zomer de nesten uit elkaar beginnen te vallen, waardoor de wespen zich minder veilig voelen, en zich aggresiever opstellen naar potentiele indringers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weet je zeker dat je geen wespen bedoeld? Bijen steken namelijk alleen maar als allerlaatste noodmiddel. Als een bij steekt, dan zal deze sterven. Als een bij een mens steekt, blijft de angel zo goed in de huid vastzitten, dat het diertje zich letterlijk moet losscheuren. Ze raakt daardoor zo gewond dat ze korte tijd later sterft. Bij een wesp is dat niet het geval.

Wat betreft het alleen maar steken in september, dat lijkt me een fabeltje. Als een bij zich heel erg bedreigd voelt, dan zal deze steken, idem voor wespen, ongeacht of het nu juni, juli, augustus of september is.