Wat is het verschil tussen een brandmelder en een rookmelder, en hoe werken ze precies?

overal in huis hangen (gelukkig) brand/rook melders. Ik heb zelf een losse gevonden die ik nu meeneem naar mijn nieuwe woning als ik volgende week ga verhuizen. Maar nu vroeg ik me af hoe zo'n ding nou werkt, en of er een verschil is tussen rook- en brandmelders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
10.2K

Het beste antwoord

Een rookmelder detecteert als er rook is.

Een brandmelder detecteert als er brand is. Dus er moet rook zijn. De temperatuur moet boven een drempel zijn (vaak 57graden). Er moeten een sterke temperatuurstijging zijn.

Er zijn verschillende brandmelders:
Optische Rookmelder,
Thermodifferentiaal melder (temperatuurverschil)
thermomaximaal melder (maximum temperatuur)
Alles zoals hierboven.

Hoe werken ze:
Rook wordt optisch gedetecteerd. Er is continue een IR-licht verbinding in de "kamer" via een zender en een ontvanger. Als hier rook in komt, wordt het licht vertroebelt/verbroken. -> detectie.

Toegevoegd na 19 minuten:
http://www.adi-gardiner.nl/wep/prod_detail_sl.asp?qpagina=40050100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
>Een rookmelder detecteert als er rook is.
>Een brandmelder detecteert als er brand is. Dus er moet >rook zijn. HUH?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rook en HITTE (via temperatuur en/of temperatuurstijging). http://www.adi-gardiner.nl/wep/prod_detail_sl.asp?qpagina=40050100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, Als een brandmelder de melding moet doormelden aan de brandweer, dan wil de brandweer wel zekerheid hebben dat er ook brand is. Niet dat de melder door sigarettenrook is afgegaan, of als iemand staat te koken of douchen. De gewone melder bij de praxis of zo, zijn alleen rookmelders volgens mij. Brandmelders worden meer toegepast bij bedrijven.

Andere antwoorden (1)

Het zijn allemaal rookmelders. Rookmelders worden alleen ook wel eens brandmelders genoemd.
Er zit een lichtstraaltje in, dat onderbroken wordt als er rook in komt, dan geven ze alarm.
Er zijn ook ionisatiemelders met een radioactieve bron, maar die mogen meen ik niet meer verkocht worden.
AWM