heb men gerariums in de garage gezet in de winter,nu zijn die blijkbaar kapot,komt dit nog goed en hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Zet ze in het licht,langzaam water gaan geven met een beetje voeding.
Maar wel binnen hoor, nog niet naar buiten,dat moet pas half Mei.
Alle kans dat ze weer bij komen,zo niet, naar het tuin centrum.
Maar ik heb goede hoop dat ze het nog gaan doen.
burgos
11 jaar geleden
Geraniums zijn bloemen die verkregen worden uit zaad. Het is dus niet mogelijk om geraniums te laten overwinteren. Je zult nieuwe plantjes moeten kopen of zaad dat je zelf gaat zaaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien de garage donker is en geen raam heeft, is de kans al groot dat ze het niet overleefd hebben. Een geranium houdt nl. van licht!
Ook als je het blad er niet hebt afgehaald en teruggesnoeid; weinig kans op overleven.
Heb je ze vaak water gegeven, dan zijn de wortels vaak verrot. Je moet ze gedurende de winter maar 2-3 keer wat water geven. Dus zijn het hele planten die mogelijk ook vorstschade hebben geleden, dan zijn ze wel afgeschreven.
Zijn het echter stekjes die je in het najaar hebt gesneden en nu hebt laten overwinteren, dan zijn ze sterker en kunnen wel overleven.
Krab eens een klein stukje van de steel af en is die niet helemaal verdroogd maar zit er nog leven is, dus een groen kleurtje, snijd de plant dan terug tot op 2 ogen van de stengel en zet ze dan in verse bemeste potgrond, of voeg aan de pot waarin hij zit wat droge mest toe en geef een beetje water. Teveel water en de wortels rotten alsnog! Laat ze, zolang het nog niet warm is buiten, op de vensterbank in het licht staan in een niet te warme ruimte en bij een raam dat je af en toe open kunt zetten.
Ook kan je ze, als de temperaturen nu iets oplopen, verse aarde geven en naar buiten zetten.
Als je nieuwe moet kopen die je wilt overhouden, neem dan in het najaar stekken.
Die overwinteren goed en zet ze dan in een ruimte met licht die je ook af en toe kunt ventileren. Denk eraan, heel weinig water geven!
amc