als er een verstopping is zijn de kosten dan voor huurder of voor eigennaar

Toegevoegd na 9 minuten:
het is van het de wc naar de riool .
we hebben alles met hoge druk voor we ons huis verhuurden uitgekuist we vragen maar 350 euro huur this wel 200 onder de prijs maar ze onderhouden het huis heel goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
20.9K

Antwoorden (5)

Dat ligt eraan wat er in je huur overeenkomst staat. Verhuurders sluiten vaak een hele hoop zaken uit die dan voor rekening komen van de huurder.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wet gaat voor een huurcontract
ronron1212
12 jaar geleden
Jackd meestal staan deze dingen ook in het contract
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat maakt dus niet uit.
Tenminste niet voor de huurder. Als de wet zegt dat de kosten voor de verhuurder zijn en het contract zegt dat de kosten voor de huurder zijn.
Dan kan er best een handtekening op dat contract staan, maar dan zijn de kosten toch echt voor de verhuurder.
De verstopping kan feitelijk alleen door de huurder zijn veroorzaakt, dus dient die het oplossen ervan zelf te betalen.
Amadea
12 jaar geleden
Dat ligt eraan waar....
Ik heb een balkon en als de goot daar verstopt is dan is dat voor rekening van de verhuurder. Is bijv. mijn wasbak verstopt dan moet ik het zelf betalen.

Tegenwoordig heb je ook van die servicecontracten die je kan afsluiten bij de huur en soms wordt het dan wel vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee hoe het in België is geregeld, maar in Nederland is de huurder, op grond van artikel 240 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, in combinatie met het Besluit kleine herstellingen, wettelijk verplicht om dit soort "kleine reparaties" zelf uit voeren. Het valt onder het volgende artikel:

n. het schoonhouden en zonodig ontstoppen van het binnenriool tot aan het aansluitpunt vanuit het woonruimtegedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel op het hoofdriool, voorzover deze riolering voor de huurder bereikbaar is;

Toegevoegd na 7 minuten:
En als ik het goed begrijp is de wettelijke regeling in België vrijwel hetzelfde:

http://www.denoorderkempen.be/nl-BE/Layout001.aspx?PID=71

Toegevoegd na 9 minuten:
waarbij wordt verwezen naar het gemeen recht (art. 1754 van het Burgerlijk Wetboek).
Pieter2011
12 jaar geleden
Het ligt aan de oorzaak

Ook zegt het niet zoveel dat jullie het met een hogedruk hebben uitgekuist. (wat wel goed is om te doen hoor)
Sommige verstoppingen kunnen bijna zo hard zijn als beton. Er kan ook een verzakking zijn of bijvoorbeeld een spijker die door de leiding zit, dan verstopt het een stuk sneller.

Als de huurders bijvoorbeeld het frituurvet doorspoelen dan zijn de kosten voor hun.

Maar waarom niet nog een keer de hogedruk erdoorheen?
Dan blijven de kosten sowieso laag.