Is MDF wel een goed materiaal voor een schouw om een houtkachel of wordt een houtkachel te heet daarvoor?

Ik wil een nieuwe schouw om mijn 10W houtkachel en nu is MDF natuurlijk lekker goedkoop, maar ik vrees dat een houtkachel veel te heet wordt....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Zeker geen hout gebruiken, de stralingstemperatuur is veel te hoog. Best is Gyproc plaat (gipsplaat) of een metalen plaat is nog beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om een 10W houtkachel moet je inderdaad geen MDF plaatsen. Ook geen ander hout.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of bedoel je zo'n schouw erboven? In bijgaande video plaatsen ze er een kast omheen van gipsplaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gips is ook niet vuurvast, maar brand niet. MDF schouwen worden vaak gebruikt bij bioethanolkachels of sierhaarden.
paulus811
11 jaar geleden
goed antwoord Noa, een +