kan je zelf makkelijk een vaste wc vervangen met spoelbakresevoir achter de wc of komen daar meer dingen bij kijken en moet n gespec. bedr. dat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (6)

Het hangt ervan af waar je aansluitingen (buizen) zijn. Als je een wc vindt met een zelfde aansluiting dan zou je het makkelijk zelf kunnen doen. Je hebt meerdere soorten wc's. De ene heeft een buis onderaan en de andere heeft een buis aan de achterkant. Dus je moet gewoon kijken welk wc het beste past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay. Je zou het heel makkelijk zelf kunnen doen. Als je langs de gamma (o.i.d) gaat dan kunnen de werknemers je heel makkelijk helpen. Het zou kunnen helpen als je een foto maakt van je wc en dan aan een werknemer laat zien. Bij elke wcpot krijg je ook een handleiding erbij die heel makkelijk is uitgelegd (met afbeeldingen).
Ik neem aan dat je hiermee een hangtoilet bedoeld? Een beetje doe-het-zelver kan dit vrij gemakkelijk doen. Kwestie van de installatie handleiding lezen en nauwkeurig werken. Voor de afwerking zul je met wat plaatmateriaal en tegeltjes of iets dergelijks van doen krijgen, maar zoals gezegd, niets wat een handige doe-het-zelver niet kan doen. Heb je echter weinig ervaring dan kan je misschien beter een handige kennis een lekkere fles toestoppen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is al helemaal geen probleem. Alleen bij aanschaf even kijken of de oude een onder uitlaat of een achter uitlaat heeft. Verder is het een kwestie van de oude verwijderen en omwisselen voor de nieuwe. Waarschijnlijk zal je voor de water toevoer wat klein leidingwerk moeten doen, maar dit is vaak op te lossen met flexibele slangetjes. Niet de mooiste oplossing maar wel zeer makkelijk uit te voeren.
Suc6
Ik ga er ook van uit dat u een staande pot wil vervangen voor een hangend exemplaar.

Ik kan niet inschatten hoe handig u bent.

Ik heb het zelf gedaan, maar moet zeggen dat je wel voor wat verrassingen kan komen te staan. (bij mij was de achtermuur van gips) waardoor de constructie extra aandacht verdiende. Ook moet je mazzel hebben dat de afvoer makkelijk om te leggen is (wellicht moet de halve vloer open. Probeer alles wat je doe in ieder geval goed op lekkage te testen. Want eenmaal de tegels er op kan het leed niet te overzien zijn.

Succes. Als u vragen heeft klopt u maar aan.
Frimu2
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ik denk dat er in dit geval minder aan de hand is. Indien je de water kraan aftapt zodat de spoelbak niet meer volloopt zou je het al kunnen controleren door de pot los te schroeven. (waarschijnlijk moet je wat kitranden lossnijden.) de pot kan je dan zo van zijn plaats halen. Deze zit met een soort rubberen kraag verbonden aan de spoelbak, en aan de afvoer (onder het toilet.) De verbindingen van deze afvoeren zijn over het algemeen met standaard afmetingen. Wellicht moeten de schroeven ter bevestiging iets verplaats worden....Echter moet dit geen grote problemen opleveren.
Frimu2
12 jaar geleden
Bij het vervangen voor een dunne ipv bolle stortbak verwacht ik minder problemen dan andersom. (wellicht moet je de pijp naar de toilet verlengen. (echter zijn deze er vaak toch al bijgeleverd zodat je hem nog op maat kan zagen.)
In tegenstelling tot eerdere antwoorden.. Nee, het hoeft niet door een gespecialiseerd bedrijf, maar je kan voor vervelende verassingen komen te staan als je wat oudere installatie hebt.

Zelf heb ik vlak voor kerst getracht onze toiletpot te vervangen voor wat moderner spul. Na 5 uur vloeken en 3 bouwmarkt bezoeken tussendoor, de oude pot weer terug gezet.

Problemen die je tegen kan komen bij oudere installaties zijn vooral die van maatvoering.
- Oude toiletpotten met een achteruitgang hebben de uitgang een paar cm hoger zitten, en de uitgang is scheef ipv horizontaal, IN de afvoer geschoven, in plaats van via een kort stukje in een ruberen ring geklemd
- Wateraansluiting zit op een net iets andere plek. Als je WC krap tegen de muur zit, kan dit ertoe leiden dat je wateraansluiting verplaatst moet worden. Het is niet zo dat je altijd met flexibele slangetjes een aansluiting kan creeeren

- Je bolle stortbak neemt meer ruimte in dan de smalle. Om de WC bril netjes omhoog te laten staan, kan het zo zijn dat de pot verder naar achteren moet, en je gaten in de vloer overhoudt van de vorige pot

- Je afvoer kan korter zijn dan bij de oude pot, waardoor de pot verder naar de muur moet.

- Nieuwe stoertbakken zijn minder diep, end aardoor soms breder: De stortbak past niet meer tussen WCrol houder & muur.

- De gaten warin de oude pot vast zit kunnen uitgelopen zijn, waardoor je eerst een correctie moet toepassen om de nieuwe pot vast te zetten

(Bij ons waren AL deze punten van toepassing, bij een pot uit de jaren 60)

Belangrijk is dat je alle maten behoorlijk exact weet voor je een pot gaat kopen. Als je gelijke pot vind EN de aansluiting voor water zit goed, zou het moeten kunnen, en kan je in een uurtje klaar zijn. Doe het wel op een moment dat de bouwmarkt open is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal uit de reacties dat het vooral om de spoelbak gaat,
waarschijnlijk is het ook mogelijk alleen die spoelbak te vervangen.

Het vervangen van de pot kan ook, niet heel moeilijk.
Als je niks met de vloer wilt doen, let dan op dat de nieuwe qua vloerprofiel hetzelfde of groter is, anders zie je de plek waar de oude heeft gestaan.

Als de bak niet met een flexibele slang is aangesloten, dan zal je waarschijnlijk het kraantje moeten verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben ook twee hangtoiletten, maar hebben dit niet zelf gedaan, we hebben de klus op www.biedplaats.nl gezet, het is een site voor zzp'ers en bedrijven die dan een offerte uitbrengen. Zo kun je zelf bepalen wat je er voor uit wilt geven. Als je natuurlijk superhandig bent kun je het zelf proberen.