Hoe kan ik een ventilator wat zachter laten lopen ?

Ik heb een ventilator die ik nu natuurlijk goed kan gebruiken. Ik heb hem op internet gekocht en heb gezocht naar een krachtige ventilator met een middellijn van 40 cm. Nou die heb ik gekregen. Hier staat nu een Bestron, een solide apparaat die me in de hoogste stand bijna uit m'n stoel blaast. Maar zelfs in de laagste stand is hij nog veel te krachtig en maakt daardoor ook te veel herrie. Een oplossing zou zijn om tussen stopcontact en apparaat een regelbare weerstand te zetten maar die kan ik zelfs bij Conrad niet vinden. Heeft iemand een idee ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik was zojuist bezig met een reactie op het verwijderde antwoord, daarom maar hier nog een keer: Het kan inderdaad met een lichtdimmer, alleen kunnen niet alle dimmers goed tegen een inductieve belasting zoals van een motor. Er gaat niets kapot, alleen werkt de regeling een beetje als "hollen of stilstaan". Dimmers waar je ook halogeentrafo's mee kan dimmen hebben dat bezwaar niet. Wel kan het gebruik van zo'n dimmer resulteren in extra bromgeluid uit de langzamer draaiende motor, maar dat kan verder geen kwaad. Een voorschakelweerstand zou theoretisch kunnen, maar als je het vermogen van 25 Watt wilt halveren moet ook die weerstand 12,5 W dissiperen. Daar heb je dus een aardig grote weerstand (afmeting) voor nodig om de warmte kwijt te raken. Serieschakeling met een klein 230V lampje van 15 of 25 Watt zou daarom heel goed kunnen werken.

Die ventilatoren bevatten vaak een enkelfase ac motor die prima te regelen is. Je hebt hier wel iets meer bij nodig, een zg motorregelaar. Hier is een voorbeeld van een goedkope kit die dit kan (velleman) zodat je een idee krijgt: http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k2636_rev2.pdf

probeer hem maar te ruilen dimmers zijn inderdaad geen goed idee ik denk dat het vermogen van dat ding gewoon is afgestemd op een grotere ruimte een slagje kleiner lijkt me beter

Zet hem iets verder weg totdat je een prettige luchtstroming voelt. Bijna alle ventilatoren maken op een gegeven moment een 'rotherrie'. Ik heb er een paar op de slaapkamer staan en draag maar oordoppen. Ik hoop dat je de (voor jou) juiste oplossing vindt want ze zijn erg fijn met dit weer. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100