Hoe kan ik een ventilator wat zachter laten lopen ?

Ik heb een ventilator die ik nu natuurlijk goed kan gebruiken. Ik heb hem op internet gekocht en heb gezocht naar een krachtige ventilator met een middellijn van 40 cm. Nou die heb ik gekregen. Hier staat nu een Bestron, een solide apparaat die me in de hoogste stand bijna uit m'n stoel blaast. Maar zelfs in de laagste stand is hij nog veel te krachtig en maakt daardoor ook te veel herrie. Een oplossing zou zijn om tussen stopcontact en apparaat een regelbare weerstand te zetten maar die kan ik zelfs bij Conrad niet vinden. Heeft iemand een idee ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
13.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had eerder een antwoord gegeven over een dimmer er tussen te plaatsen, maar kreeg enkele reacties dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn. o.a. van Paulost en hij had een duidelijke uitleg hierover dat dit echt aannemelijk is. Ik wil geen ellende op mn geweten hebben, dus vandaar dat ik hem heb verwijderd. ;-)
Er komt vast een beter antwoord. Excuses voor het ongemak.

Het beste antwoord

Ik was zojuist bezig met een reactie op het verwijderde antwoord, daarom maar hier nog een keer:
Het kan inderdaad met een lichtdimmer, alleen kunnen niet alle dimmers goed tegen een inductieve belasting zoals van een motor.
Er gaat niets kapot, alleen werkt de regeling een beetje als "hollen of stilstaan".
Dimmers waar je ook halogeentrafo's mee kan dimmen hebben dat bezwaar niet.
Wel kan het gebruik van zo'n dimmer resulteren in extra bromgeluid uit de langzamer draaiende motor, maar dat kan verder geen kwaad.
Een voorschakelweerstand zou theoretisch kunnen, maar als je het vermogen van 25 Watt wilt halveren moet ook die weerstand 12,5 W dissiperen.
Daar heb je dus een aardig grote weerstand (afmeting) voor nodig om de warmte kwijt te raken.
Serieschakeling met een klein 230V lampje van 15 of 25 Watt zou daarom heel goed kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha sorry Koosknip, ik dacht haal hem snel weg voordat jij met een uitgebreid antwoord komt. Plus voor het ongemak. (en ook voor het antwoord, die serieschakeling vind ik een goede vondst) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel even op dat bij inductiemotoren het brom geluid door de slip komt. Je krijgt dan meer warmte ontwikkeling waardoor de motor op den duur kan doorbranden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De warmteontwikkeling zal niet groter zijn dan bij normaal bedrijf, er loopt gedurende kortere tijd een iets grotere stroom bij een veel kortere duur.
Netto zal het ontwikkelde vermogen toch lager uitkomen dan bij een volledig sinusvormige stroom.
De inductiemotoren worden sowieso al tamelijk heet door de 2 kortsluitwikkelingen om het ijzerpakket van zo'n motortje die voor een kleine faseverschuiving in een deel van het ijzerpakket zorgen.

Andere antwoorden (3)

Die ventilatoren bevatten vaak een enkelfase ac motor die prima te regelen is. Je hebt hier wel iets meer bij nodig, een zg motorregelaar. Hier is een voorbeeld van een goedkope kit die dit kan (velleman) zodat je een idee krijgt:
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k2636_rev2.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eerst even het motortje checken, bij inductiemotoren (borstelloos) gaat het minder werken, dan heb je denk ik echt een frequentieregelaar nodig. Zitten er borstels in dan is het prima te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeste ventilatoren voor huishoudelijk gebruik hebben een asynchrone kooiankermotor, maar ook deze zijn regelbaar door de stroom te beperken.
Dat kan door faseaansnijding (dimmer) of door een voorschakel weerstand of voorschakel condensator.
Bij een weerstand moet je een deel van het weggewerkte vermogen als warmte afvoeren, bij een voorschakel condensator wordt het vermogen door een verslechterde cosphi verminderd.
De stroom blijft dan weliswaar gelijk, maar het vermogen neemt af doordat de stroom en de spanning niet in fase lopen.
probeer hem maar te ruilen dimmers zijn inderdaad geen goed idee ik denk dat het vermogen van dat ding gewoon is afgestemd op een grotere ruimte
een slagje kleiner lijkt me beter
12 jaar geleden
Zet hem iets verder weg totdat je een prettige luchtstroming voelt.
Bijna alle ventilatoren maken op een gegeven moment een 'rotherrie'.
Ik heb er een paar op de slaapkamer staan en draag maar oordoppen.
Ik hoop dat je de (voor jou) juiste oplossing vindt want ze zijn erg fijn met dit weer.
Succes.