Waarom "zoemen" sommige vliegen veel meer dan andere en ook dan andere vliegende insecten?

Evolutie technisch gezien is het toch helemaal niet handig dat ze zoveel lawaai maken. Ik heb net met de vliegenmepper achter zo'n enorme bromvlieg aangelopen (zonder succes trouwens).

Zouden vliegen "geluidlozer" zijn zouden wij ze mogelijk minder doden omdat ze dan niet zo opvallen.

Waarom maken sommige soorten dan zoveel herrie?

amigo
12 jaar geleden
in: Wonen
12.6K
amigo
12 jaar geleden
wat een prachtige (EN verschillende) antwoorden tot nu toe!!!

Het beste antwoord

In de natuur zitten vliegen op (rottend) fruit, op poep, en op vochtige plekken op dieren (anus, wonden, ontstekingen). Op die plekken, en op de route daartussenin, maakt het niet uit hoeveel geluid je maakt.

De vlieg heeft dus geen evolutionaire druk gehad om zo min mogelijk geluid te maken.

De efficiëntie van het vliegen was wel belangrijk tijdens de evolutie. Voor relatief dikke, zware insecten zoals de bromvlieg, de bij, en (meer nog dan de bij) de hommel, is de efficiëntste manier van vliegen een manier waarbij nu eenmaal een zoemtoon ontstaat.

Daar komt bij dat die zoem ook doortrilt in het lichaam van het insect. De zoem zorgt daar voor een extra pompwerking voor zuurstof en "bloed". Dus juist op het moment dat het insect een inspanning moet leveren, wordt de pompwerking automatisch verhoogd.
Cryofiel
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ze waren allemaal OK trouwens, de antwoorden dank daarvoor

Andere antwoorden (2)

Vliegen zien de wereld in slow motion aan zich voorbij trekken. Vandaar dat het zo moeilijk is raak te meppen; ze zagen je allang aankomen.

Hoe die hersenen van vliegen zo snel kunnen zijn is al jaren van onderwerp van studie. Bij het Duitse Max Planck Instituut vonden ze een manier om dit te ontrafelen:met een fluorescerend stofje.

Een Amerikaanse wetenschapper heeft uitgezocht wat de meest effectieve manier is om een vlieg dood te slaan. Zijn tips zijn gebaseerd op een analyse van digitale videobeelden waarop vliegen worden geconfronteerd met een vliegenmepper. Insectendeskundige Michael Dickinson van het California Institute of Technology wilde eindelijk wel eens het antwoord vinden op de vraag die hem het vaakst wordt gesteld door journalisten: 'waarom zijn vliegen zo moeilijk dood te slaan?'

Hij bestudeerde samen met collega's honderden vertraagde videobeelden van fruitvliegen die worden aangevallen met een vliegenmepper. Uit zijn analyse blijkt dat de insecten inderdaad buitengewoon vaak ontsnappen.

Je zult dus altijd te traag zijn. De herrie die de vliegen maken, levert voor zichzelf weinig gevaar op, omdat hij simpelweg te snel is. Een vlieg ziet alles al lang en breed aankomen, voor dat jij ook maar kunt reageren. Behalve als ze zelf sloom zijn van bijvoorbeeld warmte, of simpelweg omdat ze stervende zijn.

http://rijntest.intermax.nl/vraaghetdebieb/showthread.php?292-Bzzzzz-Pats!-Waarom-zijn-vliegen-zo-snel

Toegevoegd na 2 minuten:
Andere insecten die trager zijn kunnen ook veel herrie maken, maar zijn vaak uitgerust met andere bewapening, zoals angels, gif, kaken enzv. ook dit vormt dus geen bedreiging voor het dier zelf omdat hij op zou vallen. Vleugels van alle insecten, hebben allerlei vormen en maten, vandaar het verschil in geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je hebt ondervonden is het zelfs gewapend met een mepper nog niet eenvoudig een bromvlieg te verschalken. De meeste kans maak je nog als hij geen lawaai maakt omdat hij ergens zit.
Uilen en vlinders betalen een hoge prijs voor geruisarm vliegen; het kost de uil veel energie en de vlinder had je met gemak dood kunnen meppen.