mag ik de schutting tussen mij en de buren zomaar verzetten?

ik woon hier nu 5 jaar. mijn buurvrouw heeft haar grond + woning verkocht aan een achterbuur man van ons. hij heeft nu zijn achtertuin en de tuin van mijn ex buurvrouw samen gevoegd. nu willen wij naast ons huis gaan verbouwen. alles is rond om ook daadwerkelijk te gaan bouwen. alleen zijn we er nu achter gekomen door het inmeten dat de schutting van de oude/nieuwe buur 40 cm op onze erfgrens staat. door meten en kadaster zijn we daar achter gekomen. mogen wij de schutting zonder overleg omzetten? of gaat dat een juridische strijd worden? ( de schutting is ooit geplaatst door de bewoner vóór mijn ex buurvrouw. en de nieuwe buur daar hebben we eerder al hele strijd mee gehad over een schuur die alle recht had om geplaatst te worden maar wat hij niet wilde. hij is hiervoor in het ongelijk gesteld omdat wij aan alle eisen voldeden.. ) nu zijn wij bang dat hij zeer dwars gaat liggen. als de schutting niet opzij gaat kunnen we net zo goed niet bouwen ivm recht van overpad voor buren aan andere kant van ons. nieuwe buur mag overigens niet over onze grond naar zijn tuin. dit hebben we bij ex buurvrouw altijd wel goed gevonden. hoe nu verder???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch geval voor de Rijdende Rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die komen toch pas als er al ruzie is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang staat die schutting daar al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meer dan 10 jaar. hij is zich er dus ook niet van bewust dat het verkeerd staat. ex buurvrouw geloof ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af hoe lang die schutting daar al staat.

Het beste antwoord

Ga naar de wetswinkel en vraag hoe het zit met de verjaring. Zelfs als de grond jullie toebehoort, wil dat nog niet zeggen dat er bij een zekere verjaring geen andere regels gaan gelden.
Zorg dus eerst dat je alles wettelijk op een rijtje hebt en ook nu nog in je recht staat voor je iets gaat ondernemen.
Daarna ga je met de uitkomst naar de nieuwe buurman en stel hem voor het voldongen feit.
Nergens aan beginnen voordat je het hebt gemeld.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me sowieso niet verstandig om zonder het te melden iets te gaan veranderen. Je krijgt dan zeker boze gezichten, en daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.
Mocht hij tegenstribbelen, dan kun je gewoon het rapport van het kadaster laten zien.
Als je in je recht staat, en hij maakt moeilijkheden, zou ik gewoon de schutting verplaatsen.
(Eventueel even wachten met bouwen tot alles zeker is.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja doen we ook. alleen zo jammer, hebben we eindelijk alles rond... dan dit weer. ik weet ook niet zeker of kadaster papieren als er iemand komt van kadaster om in te meten dat die dan ook rechtsgeldig zijn. en dat hij zich daar dan aan moet houden en met of zonder onze hulp toch echt schutting moet verzetten.
Bij het plaatsen van een erfafscheiding, kan men na onderling overleg en goedkeuring van beide buren, besluiten de erfafscheiding precies op de grens te plaatsen.
Krijgt men geen toestemming van de buren, dan kan men de erfafscheiding 40 cm. uit de grens te plaatsen, dit kan een schutting maar ook een haag zijn.
Vaak weet men na jaren of nieuwe buren, niet meer waar dan de echte grens is en neemt men aan dat de schutting de grens is.
De schutting nu over zetten naar de werkelijke grens, zonder overleg/ toestemming van de nieuwe buren, is dus ook niet mogelijk. ( wettelijk)
Ik zou met de uitslag van het kadasteronderzoek naar de nieuwe buren gaan en overleggen wat nu te doen.
Zowel jij als hij wisten hier niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de kadastergegevens kun je aantonen waar de erfgrens precies loopt.
Daarna kun je in overleg de schutting verplaatsen - een schutting is een mandeligheid: net zozeer van jou als van de buren.
Weigert de nieuwe buur daaraan mee te werken, dan zou ik advies inwinnen bij het Juridisch Loket.