Is dit een wespennest?

Toen ik na de winter de terrasdeuren opende, trof ik in de kier tussen de deuren dit aan (zie foto). Toen ik met een schroevendraaier het gele poeder weghaalde, viel het uit elkaar alsof het stuifmeel is.
Wie weet wat het is? Kan het een beginnend wespennest zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Het beste antwoord

Momenteel zijn de metselbijen buiten actief.
Deze solitair levende bijen, zoeken naar gaatjes en- of kieren.
hebben ze die gevonden, dan brengen ze er een kleine hoeveelheid stuifmeel (geel poeder) naar toe.
Hierin worden een of enkele eitjes gelegd, waarna het geheel wordt dicht gemetseld, opnieuw komt er een bolletje stuifmeel, weer eitjes en weer dicht gemetseld, net zo lang dat het hele gaatje of kier dicht zit met kamertjes stuifmeel en eitjes.
Uit de eitjes komen na verloop van tijd larfjes die de stuifmeel opeten en daarna verpoppen.
Na weer wat tijd, komen deze poppen uit en zijn er weer metselbijtjes.

Toegevoegd na 51 seconden:
Het is dus geen wespennest!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha Ed, je uitleg komt precies overeen met dat wat ik meen te zien. Meerdere kamertjes met steeds voorraden stuifmeel ertussen. Inmiddels is de foto doorgekomen, kun je kijken of dat klopt met wat jij denkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn die metselbijen trouwens zeldzaam? Ik meen dat het slecht gaat met de bijenstand in Nederland?
Dus moet ik me schuldig voelen als ik het weghaal?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hoor dat zijn ze, deze soort wilde bijen komen erg veel voor in ons land, net als de behangersbij.
Maar omdat de meeste mensen hier niets van weten, zullen ze het ook niet zo maar waarnemen.
Deze metselbijen hebben dus ook niets te maken met het bestand van de honing bijen, waar het nu zo slecht mee gaat, dat zijn andere soorten, speciaal gekweekt voor de honing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, dan ros ik ze eruit. Ze lijken nogal op wespen dus de familie is er bang voor. Thanks!

Andere antwoorden (1)

Geen foto gezien maar dat is bijna zeker van bijen of wespen want dat gele poeder zal wel stuifmeel zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha Roger, als het goed is, is er nu wel een foto.