Ik heb een stekje van een blauwe regen. Er zit al een worteltje aan, nu beginnen er vage witte wolkjes rond het eind te verschijnen, is dat schimmel?

Of komen er nu veel kleine worteltjes bij? Moet het stekje in de aarde en zo ja, in de grond of in een potje met aarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Antwoorden (3)

ik denk dat het heel fijne haarworteltjes zijn, en dat het tijd is je plantje op te potten.
succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
niet buiten planten dus, het is nog maar een humpie.
ik zou hem op een koele kamer laten overwinteren, en in het voorjaar uitplanten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was sneller dan ik...
+
Als het inderdaad wolkjes of vlokjes zijn, is het schimmel of een alg. Dat kan overigens niet direct kwaad.

Het zouden ook wortelhaartjes kunnen zijn. Dat zijn de haartjes die aan het topje van plantenwortels zitten, waarmee de plant veruit het merendeel van zijn voedingsstoffen opneemt. Zie daarvoor onderstaande link.

Wat het ook is, als het stekje worteltjes heeft, kun je het in de grond/aarde zetten. Maar zo'n jong stekje, op dit moment van het jaar - dat is natuurlijk uitermate kwetsbaar. Je had beter een ander jaargetijde kunnen kiezen om te stekken...

Toegevoegd na 1 minuut:

De link bevat een plaatje van de wortelharen waar ik het over heb. Scroll naar beneden tot je het plaatje ziet van de wortelharen bij kiemende sla.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach! ik zie een foto van de 'plankwortels van de fladderiep'. Het lijkt wel een sprookje...
Maar goed, dank je voor je antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hihi, die had ik nog niet eens gezien! Wel grappig... Ik bedoelde dus het plaatje van de kiemende sla: vierde plaatje van boven, aan de rechterkant van de pagina. Op dat plaatje kun je de wortelharen prima zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik zie het. Ook mooi, he.
Indien je een plant gaat stekken en het lukt er wortels aan te krijgen in een flesje water, gaat de stek in het water eerst callus vormen, dat ziet er wittig en wrattig uit.
Het is het voorstadium van wortelvorming.
Dus geen schimmel.
Ik zou de stek nu in potje met potgrond zetten.
Doe je dat niet, dan gaat de stek waterwortels maken, zet je hem dan later in de grond, dan moet de stek helemaal overschakelen van waterwortels naar grondwortels.
En gaat dan vaak alsnog dood.