Wat zou dit voor een vogeltje kunnen zijn?

we brengen op het moment een alleraardigst vogeltje groot, wat we niet kunnen thuisbrengen.
het is een klein beestje, formaat koolmees.
hij is zwart gedekt, met wat wit op de vleugels, en een witte onderkant en keel.
het opvallendste is wel een brede witte streep over de kop, zoals bij een goudhaantje, maar bij dit vogeltje is de streep wit.
hij lijkt wat op een bonte vliegenvanger, maar die heeft wel een wit voorhoofd, maar geen streep.
wie o wie weet wat dit voor vogeltje is?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Als ie een beetje gestrest doet kon het wel eens de zwarte mees zijn, die zelfs nog iets kleiner is dan de pimpelmees. Erg kleurrijk is hij niet, maar daardoor en door de zwarte kap met witte streep op de kop is hij erg gemakkelijk te herkennen. De zang is niet opvallend, maar wel het gehele jaar te horen. Bovendien zingen niet alleen de mannetjes, maar ook de vrouwtjes. Het verschil tussen die twee is overigens niet te zien. Is een soort van naaldbossen en zal dus niet in iedere tuin opduiken. Hoewel niet schuw is dit een lastig te fotograferen soort, omdat hij erg rusteloos is. Ook op de voedertafel maakt hij een vaak wat nerveuze indruk en beweegt onophoudelijk. Alleen op pindanetjes zit hij vaak wat langer stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik twijfel...
de witte streep klopt, maar in mijn vogelboeken is de zwarte mees niet echt pikzwart gedekt, met spierwitte buik, maar toch wat fletser.
wat wel klopt is dat het een zeer energiek beestje is.
bedankt, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een senior en wordt hij al wat grijzer....
Rieneke1
13 jaar geleden
nee nee, het is juist een jonkie wat we grootbrengen :)

Andere antwoorden (2)

Misschien een kwikstaartje?

Toegevoegd na 23 minuten:
een zwaluw zal het dan ook wel niet zijn, Rieneke?

Toegevoegd na 29 minuten:
een zwarte roodstaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, en +
dit is 'm zeker niet; "mijn" vogeltje is pikzwart gedekt, met zwarte kop.
alleen de streep op de kop en de keel zijn wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wel is waar een wit koppie, maar geen witte streep.
Wel een mooi staartje zeg en kwikt dat inderdaad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, ik ga eens denken over een zwart vogeltje. Bedankt voor je + Rieneke.
Rieneke1
13 jaar geleden
graag gedaan!
een zwaluw is het niet, die herken ik wel.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, op de roodstaart lijkt hij al helemaal niet.
het is geen makkelijke he? ;)
Misschien de spotvogel?

Toegevoegd na 4 uur:
Heb nog eens gekeken naar een plaatje van de bonte vliegenvanger, die is van boven zwart met wat wit op de vleugels, heeft een witte onderkant en keel en vanuit een bepaalde stand lijkt hij een brede witte streep op zijn kop te hebben, dus eigenlijk klopt het exact met jouw beschrijving. vergeet niet dat er lokaal altijd wel wat afwijkende verschillen zijn in kleur en tekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nee ed, dank en +
een spotvogel lijkt er niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het geen demente kat?
Rieneke1
13 jaar geleden
;))