Dringende vraag! Heeft mijn kip legnood?

Beste mensen,

Ik heb 3 legkippen. Ze hebben genoeg ruimte, goed voedsel, ze worden goed verzorgd en ze hebben het prima naar hun zin! Nu alleen legt sinds 5 a 6 dagen 1 van mijn kippen eieren, en de andere 2 nog niet, dit komt omdat ik ze ook nog maar pas heb. Nu sinds gisteren was alles nog normaal, maar is 1 van mijn kippen ( die nog niet legt) helemaal in paniek. Dit is ze nooit echt zo eerder geweest bij mij in de tijd dat ik haar nu heb.
Ze loopt constant ijsberend heen en weer en maakt hoge schelle piepgeluiden. Verder heb ik niet super veel verstand van kippen qua ziektes, maar ik denk aan legnood. Ze is in een snelle periode iet wat dikker geworden terwijl ze dezelfde hoeveelheden eet en ging laast in een legnest liggen maar ging er telkens weer uit. Ook heb ik even gevoeld rond haar aars en dit is helemaal dikkig en hard.
heeft iemand een idee, wat dit kan zijn? Of wat ik kan doen?
bij voorbaat dank,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (2)

smeer de cloaca in met (sla)olie, en zet de kip in een bakje warm water.
als dit niet helpt, bel dan de dierenarts voor advies.
iig nooit zelf proberen het ei er uit te krijgen.
het ei kan breken, en de kip inwendig beschadigen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Niet zelf mee aan de slag gaan.
Een kip die om de één of andere reden haar ei niet kwijt kan, heeft te kampen met legnood en dat kan fataal aflopen als er niet tijdig ingegrepen wordt.
Het komt bij jonge, startende legkippen helaas wel eens voor: een te groot, een dwarsliggend of zelfs een gebroken ei dat voor problemen zorgt en er niet zelfstandig door de kip uitgeperst kan worden.
Voel je bij een suffe, ziek uitziende hen aan de achterkant van de buik, net onder de cloaca een grote bult, bel dan onmiddellijk een dierenarts die gespecialiseerd is in vogels. Dankzij een gespecialiseerde techniek kunnen zij het ei verwijderen zonder bijkomende infecties te veroorzaken.