Alternatief voor trilplaat.

Ik ga mijn tuin die al gedeeltelijk bestraat is helemaal bestraten, nou gaat dat niet in 1 dag gebeuren. Vandaar dat ik een alternatief zoek voor een trilplaat, ik heb nl geen zin om die (voor langere tijd) te huren.

Aanstampen gaat volgens mij ook wel, al is het zwaarder en geen fijn werk.
Ik zat zelf te denken om iets in elkaar te fabriceren met een gedeelte van een biels, iemand tips, of is er wellicht een niet te duur kant en klaar aanstamp gereedschap te koop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
89.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Vroeger gebruikten ze daar paarden voor. Zand storten, en een tijd lang paarden door de zandbak laten lopen. Bij de Inktpot (groot gebouw in Utrecht) hebben ze dat een jaar lang gedaan. Nadat de paarden er hebben gelopen, is de bovenste 10 cm rul, alles daaronder is behoorlijk aangestampt. In plaats van paarden kun je ook andere hoefdieren nemen, zoals een koe, een schaap of een geit.

Het beste antwoord

Gebruik het gewicht van je eigen lichaam.
Stel je weegt 70 kg. maar op het moment dat je je voet neerzet is dat heel even meer, zo rond de 100 kg.
Dit gewicht kan je gebruiken om je zand aan te stampen door er gewoon stapje naast stapje overheen te lopen.
Hierna hark je alles weer vlak en herhaal het lopen.
Opnieuw vlak harken en opnieuw er over heen lopen, nu kan je met een lange lat over de grond heen trekken, e.v.t. met waterpas.
Hierna kan de bestrating er in.
Mochten er nog kleine hoogteverschillen zijn, neem dan een flinke balk, schroef er twee latjes aan om hem op te tillen en je hebt een houten stamper voor je tegels/ stenen.
Tip: vochtig/ nat zand trap je makkelijker aan dan droog zand.
Succes!
Op deze manier heb ik al heel wat straatwerk aangelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Btw straatwerk en zeker in een tuin mag natuurlijk 1cm per meter op afschot liggen ivm de afwatering van de tuin.
dus helemaal recht en vlak hoeft ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van tevore waterpassen hoe hoog je moet beginnen en waar je moet eindigen, daarin zit dan het afschot al verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat aanstampen gaat geweldig met klompen waar een plankje aanvast getimmerd is (pas op dat de spijkers niet in je voet kunnen prikken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarmee verlaag je de druk op de grond, zonder gaat veel beter. jouw idee is prima als je graszoden hebt gelegd of gras ingezaaid.

Andere antwoorden (3)

Als je niet te veel zand moet ophogen kun je het gewoon aanlopen en anders lekker de tuinslang erop zetten klinkt het ook van in water zet het zand enigzins.
anders gewoon met een tuinroller eroverheen daar zit water in en rolt ook lekker dicht.
succes met de tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan trillen van het straat werk kan ook gedaan worden als alles er in ligt,dus gewoon eerst de boel vlak maken en bestraten en dan pas op het laatst de boel aan trillen.
Dat kan vaak in een halve dag,dus ook maar huur van de trilplaat voor een halve dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet kun je het op 3 manieren doen.
De eerste is natuurlijk een trilplaat.
De tweede is een zware drukroller.
De derde is elke dag het zand nat spuiten (dit moet je wel een paar dagen achter elkaar herhalen.)