Wanneer is een hot-fill boiler interessant en rendabel? Hoe kan ik dit berekenen?

Keukek begane grond/cv ketel 2-de verdieping

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Rendabel, nooit.
Je doet het voor het comfort.

Een hot-fill boiler wordt gevoed met heet water.
Hoe verder weg de ketel zit hoe meer koud water er inkomt, (opwarmtijd van de ketel + koud water in de leiding) dus hoe meer energie die verbruikt.
Daarnaast gebruikt ie altijd energie om het water warm te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem van een CV ketel is, dat je geen klein straaltje warm water kunt tappen, dus altijd een flinke straal moet aanzetten om een klein beetje water te tappen. Dat is een verspillende situatie.
Het probleem van een close-in boiler is , dat hij bij groot verbruik leeg raakt. Dat is de meest energie-zuinige oplossing.
De Hotfill lost beide problemen op, werkt met een klein straaltje ( de ketel schakelt dan niet op warm water over) en raakt niet leeg als je een emmertje tapt..
Het is dus afhankelijk van de situatie of het zin heeft, maar is niet de voordeligste situatie