Wat doe je tegen luis in je kamerplant?Hoe voorkom je dit?

Wel in de ene plant en niet in de ander?
Waardoor komt dit? Tocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.3K

Het beste antwoord

Iedere plant heeft van nature een afweersysteem tegen aantastingen.
Op het moment dat er een groeistoornis is, is de weerstand minder en kunnen planten ziek worden en/of luizen krijgen.
Een groeistoornis ontstaat door te droge grond , te natte grond, te veel kalk in de grond door alleen maar Leidingwater te geven, te oude grond, te kleine pot, te lage themperatuur, te weinig voeding enz.
Zet de plant met de luis onder de douche en sproei hem goed af, of maak een mengsel van een deel groene(zachte) zeep, een deel water, een deel spiritus, spuit hiermee de plant goed nat.
Van ecostijl is er een biologisch middel tegen luizen.
Plant verpotten in een grotere pot, regelmatig voeding geven, en alleen regenwater geven.
Zorg voor voldoende licht.
Sommige planten krijgen altijd luis terwijl andere soorten het vrijwel nooit hebben.
Heeft een plant regelmatig luis,dan kan de binnen lucht ook nog te droog zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vond het heldere informatie

Andere antwoorden (7)

maak een mengsen van groene zeep en spirtus ... en besproei je planten er mee, en de luizen zullen dood gaan !
of maar een soort thee van tabak en besproei het daar mee !

of ga naar bv de action en haal een bus tegen luis en witte vlieg, kosten 3 euro ofzo !

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het idee dat planten die niet zo goed in conditie zijn vatbaarder zijn voor luis dan planten die zich prima voelen.
zo kan het zijn dat de ene plant luis heeft, terwijl die ernaast geen last heeft.
daarnaast lijken luizen voorkeur te hebben voor bepaalde soorten planten.
zo zie ik ze vaak op m'n rozen, maar nooit op m'n stokrozen.

ter bestrijding heb ik spray tegen hardnekkige luizen, van bayer.
Rieneke1
14 jaar geleden
In de warme maanden zet ik een beluisde plant wel eens een paar weken in de tuin. Gewoon ingraven op een geschikte plek.

Een paar weken later zijn de luizen weg en kun je de plant weer naar binnen halen.

Toegevoegd na 32 seconden:
In de eerste week wel goed opletten of de slakken wegblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet hem als het goed weer is buiten en vang wat lieveheerbeestjes die eten de luizen op en laten mest achter op het blad waardoor de luizen wegblijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene plant is gevoeliger voor luis dan de andere.
Zet bv nooit een varen in de tocht, want je kan de klok erop gelijk zetten.

Andere planten lijken ertegen bestand, misschien zijn ze niet lekker genoeg voor de luis?
Ik gebruik zelf eco anti luisspray.
(is niet slecht voor het milieu en niet schadelijk voor dieren of mensen). Verkrijgbaar bij tuincentra.

Ik heb het ook eens met spiritusmengsels geprobeerd, maar dat is met niet goed bevallen: stinken en de plant werd er lelijk van.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gooi gewoon je koffiedik onder je kamerplant en weg zijn je luizen. Het werkt echt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten die op de tocht staan hebben ook meer kans om luis te krijgen. Een manier om luizen te voorkomen is dus om ze niet op de toch te zetten.
Ook is het belangrijk dat als je 1 plant met luis hebt, je deze apart zet van andere planten, anders krijgen zij het ook.