Weet iemand welke plant dit is?

Weet iemand toevallig wat voor een plant dit is? Hij staat in onze voortuin. De bloem is als een kleine rose knop begonnen en die knop loopt dan uit tot deze schitterende bloem. De plant ruikt enorm naar wiet.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn profielfoto is een deel van de bloem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

Het is de scharlei, of wel de Salvia sclarea.
De muskaatsalie, de geur van de bloemen is heel bijzonder.
De bloemen worden gebruikt om bepaalde wijn op smaak te berengen.
Meestal gaat de plant na de bloei dood, zodat het eigenlijk een tweejarige plant is.
Eerste jaar groeien
Tweede jaar bloeien.
Het is een van mijn favoriete planten, zo waanzinnig mooi!!!

Toegevoegd na 25 minuten:
Wauw en wat een mooie foto van deze plant, super!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hem inderdaad! Geweldig dank je!

Andere antwoorden (1)

De phuopsis stylosa heeft dezelfde geur als wiet.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.google.nl/search?q=phuopsis+stylosa&hl=nl&rls=com.microsoft:nl:IE-Address&rlz=1I7ACAW&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mVL2TYyRJsidOpuitJwH&ved=0CCIQsAQ&biw=1229&bih=64

Toegevoegd na 3 minuten:
Het word ook wel Perzisch kruisjeskruid genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwam er vanmiddag achter dat salieblad ook ontzettend veel op wiet lijkt en er ook naar ruikt:S zie er trouwens wel heel anders uit bij google... http://www.google.nl/search?hl=nl&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1600&bih=799&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&q=phuopsis%20stylosa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het absoluut geen dovenetel, salieblad of Perzisch kruisjeskruid. De 2e foto is de knop die uitloopt tot deze schitterende bloemen. De knop vertakt zich weer in andere bloemen. De bladeren zijn vrij groot en de bloemen lijken op die van ridderspoor.