Is milieuvriendelijke lichtschakeling mogelijk dmv inschakelen met knop en uitschakelen met bewegingssensor (en zo ja, hoe dan)?

Milieuvriendelijke lichtschakeling betekent vaak dat ook het inschakelen met de bewegingssensor gebeurt, maar dan gaat het licht ook aan als je maar heel even in de ruimte komt en het licht misschien helemaal niet aanhoeft.
Wat ik zoek is een schakelwijze waarmee de gebruiker het licht met een knop aandoet, en dat het licht vanzelf weer uitgaat als er enige tijd geen beweging wordt waargenomen. Bij de volgende gebruiker moet ook weer het licht met de knop worden ingeschakeld natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1K

Het beste antwoord

Als je met dit schemaatje naar een installateur gaat kan die je vast wel het juiste materiaal voorschrijven.

S1= pulsschakelaar; oftewel een drukknopje zoals een bel
K1= relais
B1- bewegingsmelder
L1= lamp

Bewegingsmelder “ziet” dat er iemand is. Wanneer S1 bediend wordt kan relais K1 opkomen. K1/1 houdt het relais vast. Contact K1/2 schakelt en laat de lamp branden. Zolang de bewegingsmelder bewegingen signaleert zal B1/1 niet afvallen, maar als B1 even niets ziet dan valt deze dus wel af en moet S1 opnieuw bediend moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker! Bijna exact zoals je het beschrijft heeft mijn kantoor dit.

Je hebt een schakelaar, welke in principe de lichtkring aan en uit zet. Hierin neem je een bewegings-sensor / schakelaar op. Dus je komt binnen, er gebeurt niets, tot je de knop om zet EN er beweging in de kamer is. Vervolgens ben je in je kamer aan het werk, en door jouw beweging blijft de sensor het licht aan houden. Als je de kamer verlaat (Of ingespannen zit te werken opde computer weat de sensor niet altijd merkt) gaat het licht uit. Als je dan terug komt gaat het licht weer aan (Door de sensor). Als je naar huis gaat kan je het definitief uit zetten met de knop.