Kan ik vloerverwarmingsbuis ook onder lewis platen leggen ipv er op om zo een dunne vloer te maken met vloerverwarming?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil op de badkamer vloerverwarming maken, liever niet elektrisch maar ik wil een dunne vloer zodat de drempel niet heel hoog hoeft te worden. Nu kan ik informatie vinden over het leggen van de vloerverwarmingsbuis op de lewisplaten maar volgens mij zou het ook er onder moeten kunnen. Misschien is de warmte overdracht van buis naar tegel wat minder, maar ik zie eigenlijk geen rede waarom dit niet zou kunnen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn Lewisplaten?

Antwoorden (4)

Met de lewisplaten bedoel je de zwaluwstaart platen die je in beton verwerkt, toch?
Het lijkt me dan niet handig om de vloerverwarming er onder aan te brengen. De warmte gaat dan eerder naar beneden dan naar boven. Of je moet altijd de vloerverwarming op een hoge temperatuur aan hebben staan, maar het lijkt mij handiger om gewoon je vloer dikker te maken.
Hoe wil je het trouwens doen met alle afvoerbuizen. Meestal legt men deze ook in de vloer dus heb je toch al een aardige dikte nodig.
Wat ook wel handig is om even na te kijken is de minimale beton dikte die op een lewisplaat moet. Je moet natuurlijk wel je constructie sterk genoeg hebben

Zelf heb ik pas mijn badkamer geplaatst op een houten vloer.
Van Schlueter platen heb ik een waterdichte vloer er over heen gelegd en daar boven op getegeld. Mijn probleem was dat ik te laat besloten heb om er ook vloerverwarming in te doen dus heb een dunne elektrische mat van Magnum toegepast. Deze past in de tegellijmlaag. In gebruik is het duur maar ik had geen andere keuze aangezien ik alles al berekend had op deze vloerhoogte.
Verder heb ik een design radiator met veel overcapaciteit. Heb de vloerverwarming dus eigenlijk nooit aan. (alleen als luxe of wanneer ik ziek ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is perfect mogelijk want die staalplaat is warmte geleidend en du ook geschikt voor vloerverwarming ONDER de plaat. Het voordeel is zelfs dat de warmte gespreid word.
Ook is het beter als bescherming van uw buizenstelsel.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zeker te zijn of het kan, wat ik trouwens wel denk, lijkt het me het best contact op te nemen met de fabrikant.
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De warmte overdracht zou een probleem kunnen worden, want hoe ga je de verwarmingsbuis contact laten maken met de lewisplaten?
Normaal ligt de buis volledig in het beton.
Gaat het om warme voeten of om de verwarming van de ruimte?

Ik denk ook dat de lewisplaten als radiator gaan werken, de verkeerde kant op, dus dan krijg je plafondverwarming in de ruimte eronder.

Zijn de lewisplaten eigenlijk wel nodig?
Als er een goeie vloer inzit kan je er meteen kunststof vloerverwarmingsplaten in leggen, buizen erin en gietvloer erin.
Lewisplaten gebruik je als zelfdragende vloer en om snel te kunnen werken. Niet voor een dunne vloer.

Er is wel een systeem waarbij je koperen leiding met reflectoren onder de vloer hangt. Die bestralen de vloer met warmte. Vooral bedoelt voor onder houten vloeren. (kan er nu alleen geen link van vinden, bij interesse kan ik nog eens zoeken)