Kan je ontkiemde pitten van peren en mandarijnen buiten zetten om daar verder te groeien?

Als ik zit te internetten eet ik fruit en gooi voor de lol de pitten in de plantenbak naast mij. Nu heb ik een heleboel plantjes gekregen en wil die in potten op mijn terras verden opkweken. Gaat dat? Ze zijn nu ca. 10 cm hoog, Ik weet ook niet welk plantje een peer of een mandarijn is. Ik zie plantjes met ovale blaadjes en met tamelijk ronde blaadjes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja, je kan ze op je terras verder opkweken. bedenk wel dat het echt boompjes gaan worden, die dus een grote pot nodig hebben. de peer is makkelijk, maar de mandarijn moet je echt vertroetelen. die wil beschut staan, en heeft veel water, zon en mest nodig. bovendien is de mandarijn niet winterhard, dus die kan je het best naar binnen halen voor de winter.

Heb je niet nog een soort fruit er tussendoor gegooid? De peer en de mandarijn hebben allebei nogal langwerpige blaadjes. Wel leuk trouwens. Ik zou het zeker proberen. Met de peer moet het vrij gemakkelijk kunnen. Houd er wel rekening mee dat de peer op een gegeven moment geënt moet worden, wil je er vruchten aan krijgen. De mandarijn is misschien wat lastiger. Daar hadden kastelen vroeger een oranjerie voor, om de citrusbomen in de winter binnen te zetten.

De peer heeft zachte blaadjes, de manderijn heeft harde glimmende blaadjes, alsof ze van plastic zijn. Zaailingen van peren worden vrijwel altijd een wilde peer, waar weinig of oneetbare peren aan komen. Een manderijn wordt ook wel een wilde manderijn, maar wat geeft dat, de kans dat je daar vruchten aan krijgt over een jaar of 10 is erg klein, dan zou je al een kas ( orangerie) moeten hebben die in de winter vorstvrij is. Wel kan hij nu naar buiten en voor de vorst weer naar binnen. In huis wil de manderijn vaak dopluis of/ en spint krijgen, Hij is een lastige plant om gezond te houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100