Is de bladluis familie van de hoofdluis?

En wat als er een bladluis in je haar gaat zitten? heb je daar last van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
16.2K

Het beste antwoord

Bladluis heet in de wetenschap Myzus persicae en hoofdluis Pediculus capitis; aan de verschillende tweede namen kun je zien dat ze geen familie zijn. De bladluis zal zich van een (voor hem/haar) woestijn van een mensenlichaam zo snel mogelijk uit de voeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of ze familie zijn weet ik niet maar ik weet wel dat bladluis specifiek van bladeren houdt en hoofdluis specifiek van hoofden. Een bladluis zal dus nooit uit zichzelf op een hoofd gaa zitten en hoofdluis niet uit zichzelf op een blad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bladluizen leven van plantensappen die ze uit het blad zuigen.
Hoofdluis leeft van bloed en zuigt deze uit de hoofdhuid.
Een bladluis kan daar niet leven en zal proberen zo snel mogelijk van je hoofd af te komen.
Dus heb je daar geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, kan helemaal geen kwaad, ze overleven alleen op plantjes. Ze hebben een zuigmondje waarmee ze het sap van blaadjes opzuigen en dit hebben ze nodig om in leven te blijven. Hun enige vijand is het lieveheersbeestje. Een hoofdluis leeft van mensenbloed. Het is dus geen familie van elkaar. Als je een hoofdluis of schaamluis op een blaadje zou zetten, zou hij zich dan ook erg naakt voelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn twee verschillende soorten. De bladluis heeft niets aan bloed, de hoofdluis heeft niets aan plantensappen.

Je hebt, net als de meeste mensen die wel eens buiten komen, vast regelmatig een bladluis op je hoofd gehad, of op je arm, of ergens anders. Er zijn namelijk vliegende bladluizen, en die... vliegen. Ze landen wel eens op jou, vooral als jij langs zo'n langzaam vliegend luisje fietst.

Die bladluis zoekt dan een plekje om weer op te stijgen, en vliegt dan gewoon verder, op zoek naar een plekje waar hij wel sappige sapjes kan sabbelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''en die… vliegen'' humor +1