Hoe moeten we hobbelig gras egaliseren?

Vorig jaar wij (2 dames die denken dat ze alles zelf kunnen) het oude gras verwijderd, de grond omgespit en geëgaliseerd (dachten we) en nieuw gras gezaaid.
Het nieuwe gras ziet er super mooi uit, maar het veld is alles behalve vlak. Het is een en ander hobbels. Je ziet het niet echt op het oog, maar merkt het als je er over heen loopt of het gras probeert te maaien des te meer.
Is hier nog wat aan te doen? Bijvoorbeeld goed nat maken en met een wals erover heen????

4 jaar geleden
in: Tuin
10.4K

Antwoorden (2)

Zo kort mogelijk maaien, dan wordt het vanzelf vlak.
4 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn jullie na het spitten en harken vergeten te walsen of aan te lopen, om de lucht onder de omgespitte kluiten uit te drukken. Na verloop van tijd zakt de grond op die plaatsen dan vanzelf in en krijg je kuilen.

Dat kun je nu alsnog vlak proberen te walsen, maar doe dit niet op kletsnatte grond! De grond moet droog of licht vochtig zijn, anders druk je ALLE lucht eruit. De grond wordt dan te dicht, kan niet meer ademen, zal slecht water opnemen en dat komt het gras niet ten goede.

Een met water te vullen tuinwals kun je huren voor ongeveer 10 tot 15 euro voor een dag. Zonder water til je dat ding zo in je auto, thuis kun je vullen met water om op gewicht te brengen. Als de grond nog redelijk los is, kun je eerst proberen of het voldoende is om met een halfvolle wals (dus niet het maximale gewicht) te rollen. Bij te veel gewicht krijg je sporen van de wals en druk je alsnog teveel lucht uit de aarde. Maak banen naast elkaar en dan nog een keer haaks eroverheen.

Blijven er toch enkele diepere kuilen, vul die dan met zand en zaai ze opnieuw in. Het huidige gras kan er gewoon onder blijven zitten, of kun je voorzichtig als plag uitsteken, zand eronder, plag er weer op en dan aanrollen.

Voor het rollen het gras kort maaien. Na het rollen water geven.
Inekez1