Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de definitie van groenten en fruit?

Ik denk zelf, alles wat in de soep kan is groente, maar dan blijf ik wel een beetje zitten bij ananas, wat ook in de soep kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Het verschil tussen groente en fruit, beide eetbare delen van planten, is zeer onduidelijk en hangt af van het standpunt van waaruit men de zaak bekijkt."

Je hebt de volgende standpunten:
- tuinbouwkundig
- plantkundig
- culinair
- cultureel

Voor de uitleg van de verschillende standpunten verwijs ik naar de in de bron genoemde wiki-pagina.

De essentie van deze pagina heb ik hieronder nog even gekopieerd:

"De essentie:

Fruit is de verzamelnaam voor suikerhoudende eetbare vruchten. Een vrucht is het eetbare deel van een plant dat de zaden bevat. Sommige zaden zelf worden samengevat onder de term noten. Groente is de verzamelnaam voor alle andere eetbare delen van planten. Dit maakt de indeling eenvoudig en eenduidig, maar, zie Cultureel, niet altijd in lijn met de intuïtie."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het licht aan de plant waarin/waaraan het zit is dat een kruidachtige plant is is het groente, in een houtachtige plant is het fruit. maar er zijn ook uitzonderingen. lees anders even de bron voor meer uitleg.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het om draait is ; welk deel van de plant eet je?
Eet je de vrucht, dan is het fruit. Bijvoorbeeld een appel.
Eet je de wortel, stengel, knol of het blad, dan is het groente. Bijvoorbeeld; spinazie, bloemkool, worteltjes.

In de van Dale staat groente gedefiniëerd als; planten die de mens als voedsel dienen. Bij fruit staat; eetbare vruchten. Taalkundig gezien is alle fruit ook groente maar omgekeerd geldt dit niet.

Plantkundig gezien is fruit alles wat aan houtig gewas groeit, zoals appels en peren die aan een boomtak groeien, of bessen aan struiken. Groenten doen dat niet, die zitten in de grond en niet aan houtig gewas zoals een boom of struik. Ook een vrucht als tomaat, paprika en zelfs meloen niet, zij zijn dus groente.

Er zijn ook planten en die lijken op fruit maar plantkundig bekeken blijkt het geen vrucht te zijn. Er doen dan ook andere dingen mee aan de vruchtvorming dan het zaadje.
bijv. de bloembodem, of bloemkelkblaadjes.
Dit zijn de zogenaamde schijnvruchten en dat zijn er nog heel wat. Voorbeelden; aardbei, ananas, rozenbottel, eikel.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Fruit groeit aan houterige struiken en bomen en
groenten groeien aan groene planten.
Dit was laatst toevallig op de radio.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ananas zou ik fruit noemen, los van of het in de soep kan. Pompoen en tomaten kunnen ook in de soep en zijn strikt genomen ook vruchten, net als bijvoorbeeld peultjes.
Voor die categorie is de term 'vruchtgroente' bedacht.

Meestal noemen mensen iets alleen fruit als het zoet/zoetzuur is en eerder los gegeten wordt of bij een dessert dan in/bij een hoofdgerecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat lekker is is fruit, alles wat vies is is groente
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding