huis is volgens gemeente geen huis?

een familielid woont in een ernstig vervallen huis.
Dit huis is ca. 18 jr geleden gekocht via een makelaar. (inmiddels failliet)
Het huis is echter ernstig komen te verzakken en is nu (eigenlijk) onbewoonbaar. (grote scheuren in de muren, dak is lek etc. etc.

De gemeente geeft echter geen toestemming voor de bouw van een nieuw huis, omdat het "huis" wat er staat helemaal geen huis zou zijn, maar een stal / berging...
Want er mag maar één huis staan op een bepaald stuk grond, en dat zou het huis van de buren zijn.

Die zelfde gemeente slaat hem echter wel ieder jaar aan voor ozb alszijnde een bedrijfswoning. WOZ ca. € 250.000.
Bezwaar hiertegen is meerdere keren afgewezen.

Bij het kadaster staat het adres ingeschreven als bestemming "Wonen" maar dit zou niet bindend zijn, dat is de gemeente.

In de koopakte word ook duidelijk omschreven "Woning met houten berging".

Wat te doen?? dit vraagstuk loopt al minimaal 7 jaar. De gemeente geeft niet toe dat ze fout zitten.
Zelfs de man achter de balie van het gemeentehuis begreep niet hoe dit kon, maar het word ook niet uitgezocht.

Toegevoegd na 9 uur:
in dit geval zou het een woning zijn dat gebouwd is ten behoeve voor het verblijf bij een agrarisch bedrijf.
het huis had ook eigenlijk nooit verkocht mogen worden aan iemand zonder agrarisch bedrijf.

slopen of renoveren mag wel.
Renoveren is echter geen optie. Er zitten scheuren in de muren, zo groot dat je er bakstenen tussen kan schuiven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Door dit probleem zsm. aan de nationale ombudsman voor te leggen !
Die zal dan een bindend oordeel vellen,vergeet niet ook alle schade te vermelden die geleden is en word !
Dit is de manier zonder (veel) kosten voor de indiener !
Ook kan je progamma's als kassa of rader proberen te interreseren via hun redakties voor het jarenlange voortslepende probleem !
De belbus zou ideaal zijn !
Via een advocaat kan ook maar als je het volle pond moet betalen word je niet vrolijk als je wint krijg je dat wel terug maar beter is dan om te proberen wat te regelen of no cure no pay basis onderling regelen !
Je moet natuurlijk of beter het helpt als je helder voor ogen hebt wat en hoe je een en ander gaat opknappen !
Alle bewijzen verzamelen die't standpunt van de gemeente ondermijnen !
Kadastergegevens eventueele krantenknipsels en vorige bewoners enz.
Dan win jeen word de schade(inventariseren en bijhouden,evt.kassabonnen bewaren) vergoed en is alles helder en duidelijk !

Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Enige mogelijkheid is rechtsbijstand te zoeken. Zelf kom je e met de gemeente niet uit, dus heb je een jurist nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een gevalletje voor "rijdende rechter"

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/conflictaanmelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komt er eindelijk een oplossing, je kunt ook vragen stellen zonder dat het op tv komt.
Mijn eerste reactie: hoe is het mogelijk dat de gemeente 18 jaar lang niet heeft ingegrepen wanneer inwoners van die gemeente in een zogenaamde stal of berging wonen. Want dat is, volgens de wettelijke eisen, toch helemaal niet toegestaan? Denk aan veiligheid, voorzieningen, brandgevaar etc.
Ik vind het dan ook hypocriet dat de gemeente pas met dit feit op de proppen komt als er een bouwvergunning wordt aangevraagd.

Aan de andere kant is het ook vreemd dat het huis de afgelopen jaren voor de OZB als "bedrijfswoning" werd aangemerkt. Dat is volgens mij een woning waarvan een deel als bedrijf is ingericht. Waarom heeft het familielid in al die jaren daartegen nooit bezwaar aangetekend?

Als er, volgens het Kadaster, sprake is van een woonfunctie, lijkt het me onmogelijk dat de gemeente die bestemming "zomaar even" verandert. Daar hoort een procedure aan vooraf te gaan die is vastgelegd in de wet.

Kortom, er zitten heel veel haken en ogen aan deze situatie, maar dat wist je zelf ook al. Niet voor niets is het langslepende kwestie.

Natuurlijk kun je informatie inwinnen bij het Juridisch Loket, maar ik denk dat zij je naar een jurist zullen doorverwijzen. Dit is immers geen geval waarin je snel kunt doorgronden hoe het juridisch in elkaar zit. Maar een rechtszaak tegen de gemeente aanspannen lijkt me ook geen prettig vooruitzicht.

Misschien is het een idee om eens contact op te nemen met de Nationale Ombudsman, met een klacht over de handelwijze van de gemeente. Het is immers de gemeente die de bouwvergunning al jarenlang traineert. Daarbij verzaakt de gemeente duidelijk te maken op welke gronden zij tot dat besluit is gekomen.
Pieter2011