Is dit dierenmishangeling?

Een vriendin van mij woont op een soort boerderij en heeft wel eens muizen in huis. Ze vangt de muizen met een diervriendelijke va en laat ze daarna vrij in haar achter tuin in bij zijn van haar kat die vervolgens met de muizen gaat spelen.

Van de ene kant vind ik het zielig, maar van de andere kant... Als de kat hem binnen had gezien had hij hem daar wel gepakt en buiten kan hij vaak tog nog ontsnappen...

Moet ik er iets van zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn mensen die leefde ratten of muizen aan slangen voeten ook deze zijn kansloos, maar als we ze eerst dood maken en dan voeren hebben ze ook geen kans. Dan moeten we als mens ook ophouden vlees te eten wat alle kippen varkens en ga zomaar door zijn dan kansloos. En als je dat vindt en ook doet kan je jou vtindin er op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, ze geeft de kat gewoon te eten. En als ze ze met een ondiervriendelijke muizenval had gevangen, dan hadden die beestjes ook pijn gehad, onnatuurlijke pijn. Terwijl als katten muizen vangen, dit wel natuurlijk is. Ook is de kans heel groot dat de muis ooit de kat tegen het lijf was gelopen als ze het niet had gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muizen vangen is voor een kat heel natuurlijk.
Maar een muis pakken die je door een mens wordt voorgehouden heeft niks meer met de natuur te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat had je die slang dan willen voeren? Dood voedsel eten ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat er eerst mee laten spelen, die laat de muis op een gegeven moment wel met rust, zonder er van te eten (doen die van ons wel vaak), of er een klein stukje van te eten (bijvoorbeeld het hoofd). De rest kan de slang mooi hebben.
Als jij vindt dat het dierenmishandeling is, moet je daar iets van zeggen. Wat GV leden ervan vinden maakt verder niet uit. Als het jouw mening is, moet je er iets mee doen.

Overigens ben ik het met je eens. Ook een muis is een dier en hoort niet als speelgoed gebruikt te worden.
paulus811
12 jaar geleden
Die katten op de boerderij hebben van nature al de functie om muizen weg te houden. Dat zullen ze ook doen. Ze zullen meer muizen vangen dan jij kunt bevroeden! Dit ene muisje kan er wat betreft de natuurlijke gang van zaken dus nog wel bij, maar.... kennelijk schept het leed dat de kat de de muis aandoet ook genoegen bij jouw vriendin. In dat opzicht gaat het dus om dierenmishandelen: letterlijk het (laten) mishandelen van het dier tot jouw eigen genoegen! Dat mag je niet toestaan, je moet er dus iets van zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boerderijkat die af en toe een muis pakt, is natuurlijk volkomen normaal.

Maar op de manier die jij beschrijft, heeft de muis weinig kans om er tussenuit te 'piepen'!
Erg unfair naar de muis toe dus, en niks natuurlijks meer aan.

Ikzelf zou het niet over m'n hart kunnen krijgen om op deze manier met de 'natuur' om te gaan.

Persoonlijk zou ik haar wel vertellen hoe oneerlijk ik haar handelen vind. Wie weet breng je haar op andere gedachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
d44ntje, ik zie jouw plus niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, duidelijke en helder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe denk je dat moeder kat de jongen leert om te jagen?
Het is wel de natuur , een kat die een muis vangt . Ik vind het geen dierenmishandeling . Maar als het je dwars zit kan je het altijd zeggen tegen dr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee absuluut niet hetzelfde zou ook kunnen gebeuren als de kat hem zelf vangt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pure dierenmishandeling.
Als mijn katten met een muis thuiskomen is het beestje meestal al dodelijk gewond, ik pak ze af en doe muis op een strobedje in een goedsluitend blik, met daarbij een dot watten gedrenkt in ether, muissie verliest snel bewustzijn en sterft zachte dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voorstellen de kat naar binnen te halen,de muizen zullen t dan eerder uit hun kleine muizenbolletjes zetten 't huis te betreden..het is dan "betreden op eigen risico" en dat is eerlijk,voor muis en kat..t baasje hoeft zich er dan niet meer mee te bemoeien,zoals 't hoort in de natuur.