Weet iemand een optie om eekhoorns in je tuin te krijgen?

Bv. Een leuk speelparcours met noten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Eekhoornpakket

Dit pakket is samengesteld voor eekhoorns. Met het speciale voer (1 kilo eekhoorn voedermix) en het voederhuis zult u zeker eekhoorns in uw tuin aantrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als ze in de buurt zijn
een pot je pindakaas op een voederplank
daar zijn ze dol op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eekhoorns zijn omnivoren, maar het gros van hun natuurlijke voeding bestaat uit plantaardig materiaal. Noten, zaden, knoppen en twijgen zijn in de regel hun basisvoeding. Daarnaast eten eekhoorns vogeleieren en insecten. wat kun je o.a. in je tuin leggen. maar het ligt er ook aan waar je woont, in een drukke stad, of in een rustig dorpje in limburg. hoe rustiger, hoe sneller er eekhoortjes op af komen. toen we op vakantie waren op een camping, in een naaldenbos, in frankrijk, hadden we een waterzak aan de boom hangen, daar dronken ze uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pinda's en verschillende soorten noten en eikels, rozijntjes vinden ze heerlijk. Maar de grootste voorwaarde is in het bos wonen of direct aan een bosrand / redelijk plukje bomen. En geluk hebben dat ze daar dan ook hun leefgebied van gemaakt hebben.

Ik woon op zo'n plek en had vorig jaar een paar ochtenden ern eekhoorn in m'n vogelhuisje zitten peuzelen aan de pinda's.
Het vogelhuisje staat er nog steeds en ook nog altijd wat lekkers voor'm, zelf speciaal eekhoornvoer. Maar geen eekhoorn meer te bekennen... Dan is'ie niet meer in dit gebied denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou in een stil hoekje in je tuin wat notenbomen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons vakantiehuisje lagen allemaal beukenootjes. En denneappels. De hele dag zagen we wel een eekhoorntje lekker op zoek en dan smikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens goed naar mijn Avatar, je kunt ze heel gemakkelijk lokken met voer.
Ik heb om ze te lokken steeds een spoor van walnoten en/of pinda's gemaakt en ik heb ook bij Vivara een eekhoorn voederhuis gekocht en gevuld met eekhoorntjes voer, werkt prima er zat er vanmorgen weer één te snaaien.
Als ze eenmaal weten dat er wat te halen valt komen ze vaker en steeds dichterbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja he?,en ze zijn zo gezellig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gewoon lekker verwennen dan komen ze steeds dichter bij.
Die van mij komen uit een bos achter onze tuin dus ben ik begonnen met noten neerleggen achter in de tuin. Daarna legde ik ze elke keer iets verder richting ons huis en nu komen ze gewoon tot op het terras!
Een speelparcours helpt altijd en zorgt voor de teamgeest. Denk aan zakjes voor zaklopen en wellicht kun je wat peperkoek ophangen voor koekhappen. Zijn ze dol op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eekhoorns zijn beschermde zoogdieren in Vlaanderen, wat betekent dat het verboden is om ze te verkopen, in gevangenschap te houden, ze te verplaatsen enzomeer. Ergens eekhoorns gaan vangen om in je tuin los te laten, is dus verboden. De kans is ook klein dat de losgelaten eekhoorns lang in je tuin gaan blijven of overleven, want anders zouden ze er wel vanzelf gekomen zijn. Als er in je tuin geen eekhoorns zitten, kan dat verschillende oorzaken hebben:

de oppervlakte is te klein
er is niet genoeg eten
de tuin is te sterk geïsoleerd

Als de tuin te klein is of er is te weinig eten, dan heeft het geen zin om er eekhoorns los te laten, want die gaan dan op termijn toch niet overleven. Je zou dat kunnen oplossen door voedselbomen aan te planten, zoals hazelaar, tamme kastanje, notelaar of beuk. Je zou de eekhoorns ook kunnen bijvoederen, maar dan moet je zien dat het voedsel voldoende veelzijdig is en niet allerlei ongezonde dingen geven (zoals koekjes en gekookte aardappelen).

Is je tuin wel groot genoeg en is er wel voldoende eten, maar ligt hij te geïsoleerd, dan is de kans klein dat de eekhoorns er uit zichzelf zullen geraken. Maar ook dan is loslaten uit den boze, want hierdoor creëer je een geïsoleerde populatie met alle problemen vandien (zoals inteelt). De enige oplossing hier is voor meer verbindingen met grotere bosgebieden zorgen, bv. door het aanplanten van houtkanten en bomenrijen (wat natuurlijk niet altijd gemakkelijk te realiseren is), en hopen dat er ooit eekhoorns terechtkomen. Eekhoorns zijn de laatste jaren sterk aan het uitbreiden in Vlaanderen en beginnen echt overal op te duiken, dus de kans bestaat dat ze de volgende jaren toch op natuurlijke wijze in je tuin terechtkomen.