Normaal grond geschikt voor vijverplanten?

Is normaal grond dat je vind in een bos of als je gewoon ergens wat diepter graaft geschikt voor in de vijvermanden te leggen voor de vijverplanten.

En dan vraag ik dit vooral omdat ik wil weten of het water dan niet troebel word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.9K

Het beste antwoord

Nee dat is zeker niet geschikt. Het zal helemaal omhoog komen en vijver wordt een troebele modderpoel.

De samenstelling van vijvergrond bestaat uit leem, klei, veen enz. Dat is veel compacter en zwaarder waardoor het op de bodem blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een groot deel van mijn leven heb ik waterplanten gekweekt en is de samenstelling van de grond is erg belangrijk.
Komt nog bij, dat sommige vijverplanten liever een andere grond hebben dan de meeste soorten.
Zwanenbloem b.v. heeft veel liever kleigrond dan vijvergrond.
Maar voor de meest gangbare soorten, maak je een mengsel van 1 deel scherp zand, een deel klei en drie delen tuinturf.
Dit mengsel heeft een groot soortelijk gewicht en dat is erg belangrijk willen je plantmanden blijven staan.
Grond uit het bos is vooral humus en heeft onder water totaal geen gewicht meer, dus gaat het drijven en / of weg spoelen.
in iedere nieuwe vijver wordt het na het plaatsen van de vijvermandjes,het water tijdelijk even troebel, maar later zorgen de bacteriën er voor, dat dit zwevende vuil weer samengeklonterd wordt en zinkt.
Het wordt dus vanzelf weer helder, moeten dan wel de juiste bacteriën en zuurstofplanten in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boven het bosgrond wil ik wel een laag vijversubstraat doen, zou het dan wel kunnen?
gemengd met metselszand bv?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor dat lusten de plantjes niet en het komt gewoon de pot uit, vergeet niet dat veel dingen onder water niets wegen of zelfs drijven.
Bosgrond is uitstekend om potgrond van te maken, wat zand er door heen en wat organische mest, ook heel veel zuurminnende planten houden er van.
de grond in een plantmandje moet meer wegen dan water, liefst veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow dus met wat mest en zand door het bosgrond en dan zou het wel kunnen?
In iedergeval bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho, ho, ho, dan krijg je potgrond, geen vijvergrond!!!
potgrond gebruik je in bloembakken en bloempotten, niet in je vijver!!!