Huizen bij de eendekooi aan de 3e Tochtweg van de gemeente Zuidplas (in de Zuidplaspolder nabij Nieuwekerk a/d IJssel) staan op het laagste punt van Nederland.
De Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat stelde vast dat dit punt zich op 6,74 meter onder het NAP ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laagste punt van Nederland ligt tussen de E25 (Rotterdam - Utrecht) en de spoorlijn Rotterdam - Gouda, in de Zuidplaspolder, een kilometer of 5 ten zuidwesten van Gouda ter hoogte van Moordrecht, in de gemeente Nieuwerkerk aan de IJssel. Er staat op het laagste punt een zilverkleurig monument waaruit blijkt dat je daar 6,74 meter onder NAP bent. Dat laagste punt ligt in het weiland, achter het pand van Van Vliet Trucks. Het adres van dat bedrijf in Nieuwerkerk is Parallelweg Zuid 215. Aan die weg staan ook woonhuizen.
Zodoende redeneer ik dat het diepste huis in Nederland staat aan de Parallelweg Zuid in Nieuwerkerk.
Amadea