Dat kan. Je kunt overgevoelig zijn voor wespensteken, zoals ik: de eerste keer dat ik gestoken werd, was er niets aan de hand: een bult als een muggenbult, die een beetje branderig aanvoelde, meer niet.
De tweede keer, een jaar later of zo, werd ik in mijn bovenarm gestoken, zwol mijn hele arm van oksel tot en met hand op alsof ie ontplofte, ik zag de boel echt opzwellen, ik werd beroerd en koortsig en ging bijna van mijn stokje. En dat valt nog onder 'overgevoelig', je kunt ook allergisch zijn, dat een steek je acuut een shock oplevert (dan moet je altijd een zogeheten Epipen bij je hebben, met tegengif dat de heftigste reactie kan voorkomen).
Daarnaast kan het altijd gevaarlijk zijn als je een steek in je mond/keel krijgt, als het weefsel daar opzwelt loop je het risico dat je geen adem meer krijgt.
Bijen gaan dood als ze steken, omdat ze hun angel dan kwijtraken. Dus die steken pas in echte nood (en je zult altijd met een pincet de angel moeten verwijderen). Wespen kunnen meermalen steken en zijn veel feller dan bijen - daarnaast zijn wespen vanaf pakweg halverwege de zomer dol op de zoete dingen die wij ook lekker vinden: limonade en dergelijke. Dus altijd oppassen met zulke dingen buiten, liefst glazen etc. afdekken zodat je niet verrast wordt door een wesp in je drinken...