zijn bijen of wespensteken gevaarlijk voor de mens?

Weet jij het antwoord?

/2500

nee, maar wel als je alergies bent aan bijen of wespen. Toegevoegd na 3 minuten: als de wesp in je keel prikt dan stik je en ga je dood.

Als je er heel veel hebt, kun je vergiftigingsverschijnselen krijgen. Mensen die allergisch zijn voor de steken, kunnen er heel erg ziek van worden of zelfs van sterven. En de steken kunnen gevaarlijk zijn als je b.v. in je mond gestoken wordt, omdat ademhalen dan heel moeilijk kan worden. Maar over het algemeen is een enkele steek van een bij of wesp niet gevaarlijk voor de mens.

Niet voor alle mensen. Er zijn mensen die zeer heftig reageren op steken. Zonder snelle medische hulp kunnen die overlijden. Grote hoeveelheden steken kunnen bij iedereen de dood tot gevolg hebben

Ja, dat kunnen ze zijn! Stel, er zit een wesp of bij in je cola-blikje, je drinkt het op en binnen no-time steekt de wesp of bij je in je keel. Dan moet je zo sne mogelijk naar de Eerste hulp want je keel kan zo opzwellen dat je stikt... Gelukkig gebeurt dit niet zo vaak, maar doe desnoods iets over je blikje heen. En dan heb je nog een allergie voor zulke steken, dat is vrij balen als je dat hebt! Dan zal ik ook maar zo snel mogelijk bij de spoedeisendehulp zijn.. Maargoed, dit komt niet vaak voor. Voor de meeste mensen zijn ze niet gevaarlijk :)

Voor de meeste mensen is een enkele bijen of wespensteek wel pijnlijk maar niet echt gevaarlijk. Echter, als je in je mond gestoken wordt is dat wel gevaarlijk. Het gif veroorzaakt een zwelling en die kan de luchtpijp afsluiten. Binnen zeer korte tijd zal er dus een luchtslang door de luchtpijp naar binnen geleid moeten worden om te forceren dat je kunt blijven ademhalen. (Of onder je adams appel een snee gemaakt worden om via daar een buisje naar je luchtpijp te krijgen). Daarnaast zijn sommigen hoog allergisch voor deze insecten of 1 van de 2 soorten (bijengif lijkt wel op hommelgif chemisch gezien, wespen gif is wat anders, je kan dus wel voor wespen maar niet voor bijen allergisch zijn) Als een allergische persoon gestoken wordt is er slechts enkele minuten tijd om succesvol medisch in te grijpen met tegengif.

Als je allergisch bent, wel. Maar dat geldt zowat voor alle extreme allergische reacties. Het inslikken is volgens de urgentiedienst meestal niet zo catastrofaal. Tenslotte zit de zwelling in je slokdarm, niet in je luchtpijp. En je moet al zeer veel steken krijgen voor je echt last krijgt van het gif. Weet ik uit persoonlijke ondervinding: 32 wespensteken in één keer. Komt ervan als je de held wil uithangen en indruk wil maken op je vriendinnetje. Buiten een geweldig gezwollen ook (één steek op zowel het bovenste als het onderste ooglid) en enkele leuke jeugdfoto's heb ik er helemaal geen last van gehad.

Dat kan. Je kunt overgevoelig zijn voor wespensteken, zoals ik: de eerste keer dat ik gestoken werd, was er niets aan de hand: een bult als een muggenbult, die een beetje branderig aanvoelde, meer niet. De tweede keer, een jaar later of zo, werd ik in mijn bovenarm gestoken, zwol mijn hele arm van oksel tot en met hand op alsof ie ontplofte, ik zag de boel echt opzwellen, ik werd beroerd en koortsig en ging bijna van mijn stokje. En dat valt nog onder 'overgevoelig', je kunt ook allergisch zijn, dat een steek je acuut een shock oplevert (dan moet je altijd een zogeheten Epipen bij je hebben, met tegengif dat de heftigste reactie kan voorkomen). Daarnaast kan het altijd gevaarlijk zijn als je een steek in je mond/keel krijgt, als het weefsel daar opzwelt loop je het risico dat je geen adem meer krijgt. Bijen gaan dood als ze steken, omdat ze hun angel dan kwijtraken. Dus die steken pas in echte nood (en je zult altijd met een pincet de angel moeten verwijderen). Wespen kunnen meermalen steken en zijn veel feller dan bijen - daarnaast zijn wespen vanaf pakweg halverwege de zomer dol op de zoete dingen die wij ook lekker vinden: limonade en dergelijke. Dus altijd oppassen met zulke dingen buiten, liefst glazen etc. afdekken zodat je niet verrast wordt door een wesp in je drinken...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100