Zwemmen er ook meervallen in Nederland?

Gewoon voor als het weer zomer is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (5)

Jazeker. Er zwemmen in Nederland zelfs exemplaren van meer dan een meter lang, in de vrije natuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zwemmen meervallen in Nederland. Meerdere soorten zover ik weet. De Europese meerval kan 3-4 meter worden hoewel dat in Nederland nooit gemeld is zover ik weet. Als je e op wilt vissen dan kan ik aanraden om juist in de buurten uitgangen van koelwater. Op de Maar en Waal weet ik dat je kans redelijk groot is. Ook in de meren rond Rotterdam weet ik dat er zitten. De keren dat ik zelf erop viste gebruikte ongewoon zware hengels en draad voor Nederlandse waarde. Normale stalen onder lijnen kunnen zelfs breken door de kracht. Zeker als je op stroom vist is goed materiaal belangrijk. Als aas gebruikte ik een groten aas vis maar op de boilies bijten ze ook. Bedenk dan wel dat 1 meerval van een meter makkelijk een 1kg weg eet. Ook zijn er aanvallen bekent van meervallen maar daarvan word gedacht dat het om het beschermen van het nest gaat. Grote meervallen zoals in zuid Frankrijk en Spanje zijn in staat om ook grotere prooi te pakken zoals eenden, kleine honden etc.

Ook heb ik vroeger vaker de kleine Amerikaanse dwerg meerval gevangen. Dit voornamelijk in sommige beken, meertje of stukken rivier. Ze blijven klein rond 40-45 cm dacht ik. Ik heb ook nooit groter gevangen. Wel verwachten ik altijd een grotere vis dan ik binnen haalde dus ze trekken goed. Beste aas was gewoon een worm of zelfs een douw pier.

Meervallen hebben 3 stekels als bescherming tegen roofdieren. Het kan zijn bij het vangen dat je geprikt word erdoor. Deze wonden hebben een groten kans op infecties. Het mee nemen van b.v. jodium is altijd wel aan te raden en als wonden dreigen te infecteren raadpleeg gelijk een huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een van die meren bij center parks zit een monster meerval die wel perongeluk een hond die daar eendjes door slikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazekers zwemmen die in nederland. sterker nog, het gaat steeds beter met ze en ze zijn in opmars!

overigens zou ik in de zomer meer vrezen voor een behoorlijke snoek dan voor een meerval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er komen steeds meer Meervallen in de Nederlandse wateren voor.Vooral op de rivier de Maas zijn al grote exemplaren gevangen.