Wanneer ik van woning ga ruilen, verlaagt de woningbouw de huur met meer dan €100. (Bron: HuisjeHuisje) . Mogen ze aan mij zoveel huur berekenen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wordt de huur hoger of lager?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat "verlaagt" en daar wordt de huur vaak niet hoger van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat ook "... zoveel huur"
Daarnaast hebt ik nog nooit iemand zien vragen of de woningbouw de huur mag verlagen.
Inekez1
6 jaar geleden
De huur wordt lager voor de volgende bewoner. Sjorsjos vraagt zich daarom af of hij niet te veel heeft betaald.

Antwoorden (1)

Ja, de verhuurder is vrij in het vaststellen van de huurprijs, mits deze onder het maximum blijft dat geldt voor de woning op basis van het puntensysteem. Lange tijd hebben verhuurders de gewoonte gehad om bij elke nieuwe verhuur de huurprijs iets te verhogen. Een woning waar elke 2 jaar nieuwe huurders kwamen, was na 15 jaar dus veel duurder dan hetzelfde huis van de buren die er al die tijd waren blijven wonen.

Het doel van de sociale woningbouw is om voldoende betaalbare woningen te kunnen bieden aan mensen met een laag inkomen. In de loop der tijd is er door verschillende oorzaken een tekort ontstaan aan goedkope woningen. In 2016 is daarom de nieuwe Woningwet van kracht geworden, waardoor woningbouwverenigingen worden verplicht om voldoende goedkopere woningen aan te bieden aan mensen met een laag inkomen. Als de verhuurder niet voldoende goedkope woningen had, dan moet dus van een aantal duurdere woningen de huur worden verlaagd. Waarschijnlijk is jouw woning één van de woningen die hiervoor in aanmerking komt. Dit betekent ook dat jouw woning met de lage huur nu alleen verhuurd mag worden aan mensen met een inkomen dat past bij die lage huur.

Hoe het precies werkt met ruilen via huisjehuisje weet ik niet. Wil jij ruilen met iemand die een inkomen heeft dat volgens de nieuwe woningwet te hoog is voor de lage huur, dan zou dat 2 dingen kunnen betekenen: of de verhuurder keurt de nieuwe huurder (en dus de hele ruil) af omdat jouw huis alleen verhuurd mag worden aan lagere inkomensgroepen, of de huur wordt alsnog weer verhoogd zodat de huur past bij het inkomen van de nieuwe bewoner en de verhuurder zoekt daarna een andere woning om de huur van te verlagen.
Inekez1