Wat is een goed eerste bod voor dit huis?

Wij willen gaan bieden op een huis met een vraagprijs van 129.000. Dit huis staat 6+ maanden te koop en de originele vraagprijs was 139.000. Wat is een goed bod om te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Je ziet wat je voor spreiding krijgt in de antwoorden.

EIGENLIJK moet je eerst vaststellen wat je zelf wilt betalen.

Stel je wilt 120000 betalen, dan is 110000 (eigenlijk 109000) is redelijk bod want als jullie in stapjes gaan onderhandelen is het bedrag dat jij voor ogen hebt precies het midden (tussen 110 en 129), kans is groot dat je daar kunt komen.

Als je 120000 wilt betalen en je begint met 117000 weet ik HEEL zeker dat je hoger uit gaat komen want dan zakken zij 3000 euro en dan zul jij omhoog moeten en als je dan maar 1000 stijgt gaan ze protesteren (echt, altijd). En dan zit je uiteindelijk dat jij 120 biedt en zij bijv op 127 zitten en dan wordt er gezegd: nou laten we het verschil dan maar middelen..... mooi dat je dan ruim 3000 euro hoger uitkomt dan gewenst.

Zij gaan ook rekenen bij JOUW eerste bod en als halfweg ertussen ze helemaal niet aanstaat zullen ze ook zeggen dat je bod wel erg laag is.

Dus kies wat jij redelijkerwijs wilt betalen en reken DAAROP uit wat je bod wordt

(dus wil jij 115000 betalen zul je ECHT op 100000 moeten starten)

Toegevoegd na 12 uur:
nav van een goede reactie op mijn antwoord. die 100000 was maar een voorbeeld en wat eigenlijk NOG MEER speelt is wat de taxatie waarde is van het huis (en ook daar kan speling in zitten maar in dit geval geen 10000 euro).

Als het huis 125000 waard is kun je niet echt verwachten dat je het voor 115000 kunt kopen.

Als je zelf geen idee hebt kun je een makelaar in de hand nemen OF alleen de taxatie laten doen, dat kost een paar honderd euro maar dat is in feite verwaarloosbaar op het bedrag van het huis en dan weet je wel zeker dat het huis je geld waard is.

Verder, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn. 5000 euro meer betalen KLINKT als heel veel maar het maandbedrag van je hypotheek gaat er slechts minimaal door omhoog (20-30 euro?). Dus uiteindelijk is de keus tussen dat wel of niet doen meer een principe kwestie dan een geldzaak
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, wat je wilt betalen is het belangrijkste uitgangspunt. Maar een bod van 100K voor een huis met een voormalige vraagprijs van 139K is m.i. niet een serieus bod. Als het huis al zo 'goedkoop' is is de onderhandelingsmarge ook kleiner.
amigo
13 jaar geleden
daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Dat van die 100000 was inderdaad maar een rekenvoorbeeld. Ik denk zelf dat je inderdaad niet kunt verwachten dat de marge meer dan 10-15% van de vraagprijs is en dat is bij goedkopere huizen inderdaad gelijk een stuk minder

Andere antwoorden (4)

Ik zou er nog 10.000 onder gaan zitten en 119.000 bieden.
Zo laat je merken dat je serieus bent en wilt onderhandelen. Zij zullen óf het hele bod gelijk afwijzen of jullie tegemoetkomen en ergens in het midden eindigen.

Maar waar vind je tegenwoordig nog huizen voor die prijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi eerste bod is € 105.000 dan kan daarna een tegenbod volgen
ronron1212
13 jaar geleden
+ 6 maanden is per maand 2,500 eraf ik zou bieden ong. 112.500. Je laat aan de aanbieder zien dat je wel wilt maar niet te gehaast. Hoe lager, hoe beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben jullie geen aankoopmakelaar die jullie kan adviseren? ERg belangrijk, ook om waarde te bepalen, de staat etcetera. Daarnaast begeleidt deze je bij het hele aankoopproces. Suc6 in ieder geval.