vraagje over hoe de warmte buiten te houden.

Wij hebben in de woonkamer twee mega grote ramen waar vanaf een uurtje of 1 smiddags de zon op staat tot ie onder gaat. Dus hier in huis is het stikheet als de zon weer wat meer kracht krijgt (zoals nu)... Oke, het is nu 26 graden in huis, ook warm maar nog te doen. Zomers is het over de 35 graden in huis en we liggen dan allemaal op apegapen, inclusief de katten. Heet en benauwd. En de warmte krijg je er ook niet uit door savonds laat alles tegen elkaar open te zetten. Ik zie erg tegen de zomer op, ik hou van het mooie weer natuurlijk maar die hitte in huis, bah... Hoe kan ik de zon weren? Dichte jalouzieen en de overgordijnen dicht werkt niet, ook niet als ik voor een raam de buiten zonwering naar beneden heb (of wat er nog van over is. Zou het helpen om zwarte zonwerende stof tegen de binnenkant van de ramen te plakken? (niet met lijm uiteraard). Een vaste airco is erg duur en we willen hier niet al te lang meer wonen.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (6)

Zwart is niet warmtewerend maar juist andersom. Je zal witte doek aan de buitenkant voor het raam kunnen spannen.
Wit is warmte afstotend, kijk maar naar de kleding in warme landen zoals arabieren.
Als je die doek buiten spant kan je het best een kiertje overlaten tussen doek en raam. Dit zorgt veer extra isolatie en de luchtstroom (wind) brengt ook koeling.
Verder kan je deuren/ramen tegen elkaar openzetten zodat het door tocht. Nadeel is dat het waait en je verkouden kan worden.
Ook kun je een mobiele airco aanschaffen. Die zijn niet zo heel duur en kan je, als je verhuisd, weer meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonwering aan de binnenkant heeft weinig zin, omdat de warmte dan al binnen is. Zonwering aan de buitenkant zou beter moeten helpen.

Reflecterende folie helpt goed, maar is geen gezicht. Je zou eventueel parasols voor het raam kunnen zetten.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon 1 hoog, midden in de winkelstraat dus die parasols lijkt me niet zo handig... =) Reflecterend folie... daar ga ik me in verdiepen...
Extra hoog rendements dubbel glas laten plaatsen in de ramen helpt enorm. Wij hebben een aanbouw op 't zuiden waar het in de zomer heerlijk koel blijft met deze nieuwe ramen. Bovendien bespaar je in de winter flink op je stookkosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euh, dat klinkt inderdaad als een prima oplossing... alleen betreft het een huurwoning waar we niet al te lang meer willen blijven wonen dus is het wellicht te prijzig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad best duur. Kun je je huisbaas niet enthousiast maken voor een investering? Als je inclusief stookkosten betaalt, zou je het op energiebesparing kunnen gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL, ik wou dat het waar was... behalve de woonkamer is alles enkel glas, waardoor ik elke maand bijna 400 euro betaal aan gas en electra... Er is veel achterstallig onderhoud waar niks aan gedaan word, en als lekkages (en een rot plafond boven) niet vervangen worden dan vermoed ik dat dat glas er al helemaal niet inzit... Bovenstaande is ook de reden dat we willen verhuizen.
Je moet je huis van de buitenkant nat houden. Zo verdampt het water en onttrekt het warmte aan het huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt inderdaad mensen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest wel even lachen bij dit antwoord... Ik weet dat er idd mensen zijn die dit doen maar ik ben heel benieuwd hoe ik dat moet realiseren 1 hoog in een winkelstraat =))
Ik hou de gordijnen/luxaflex dicht en alle deuren dicht,juist door de deur op te zetten komt de warmte naar binnen.
Buiten was het hier in de zon vandaag ruim 30 graden en binnen maar 19 graden :-)
Dus probeer het eens om de deuren dicht te houden en de luxaflex/gordijnen/lamellen :-)

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ventilator aanschaffen. Goedkoper en milieuvriendelijker dan een airco. Werkt ook uitstekend.