Wat is voordeliger en wat is praktischer bij een WC-rol, De velletjes over de rol of onder de rol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoort er over heen, dan kijk je naar de voorkant'' van de rol, kijk maar naar de print (die er soms op zit) anders kijk je in de rol en dat 'staat' niet netjes''... Mij kan t eigenlijk niet schelen :p haha

Het beste antwoord

volgens mij over de rol, deels wetenschappelijk (in eerder antwoord al genoemd, de wrijving) deels psychologisch. Als de velletjes onder de rol zitten zal er sneller meer gepakt worden omdat het voor het zicht langer duurt voor de gewenste lengte zichtbaar is voor het oog waarbij bij het afscheuren vaak een paar velletjes meer meegenomen worden, dit zal minder snel gebeuren als de velletjes over de rol liggen.....

dit werkt natuurlijk niet als je als je wetenschapper je kon gaat afgeven en vier velletjes pakt die tweemaal gevouwen worden voor de juiste "doordrukstevigheid" :-)

Toegevoegd na 55 seconden:
kon moet kont zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tsja, het ligt eraan wat voor een WC-rolhouder je hebt, maar meestal boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een hele eenvoudige wc-rolhouder, gewoon alleen een soort 'haak' waar de rol overheen hangt:
Ik vind het praktisch als de rol met de velletjes over de rol hangt want: dan geef ik de rol een zwieper en dan rolt ie vanzelf een stuk af haha, dat is wel minder voordelig, want hij rolt een behoorlijk stuk af, zeker als je 'm een harde zwiep geeft.
Onder de rol lijkt me dus voordeliger, over de rol praktischer.

Toegevoegd na 27 minuten:
Mijn manier van afrollen werkt alleen bij houders waarbij de rol de muur niet raakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee zaken die meespelen. Wat vinden wij er net uitzien en wat is het gemakkelijkst.

De Hogere Hotelschool weet ons te vertellen dat het er netter uitziet als de toiletrol voorlangs hangt. Het papier hangt dan van de muur af en er moet - als je het echt netjes wilt doen - een soort puntje in het eindstukje gevouwen worden. Qua hygiene is het iets beter als de rol voorlangs hangt. Dan hoef je met je hand de muur niet aan te raken.

Toch is het de harde wetenschap die kan uitleggen bij welke manier van ophangen het papier het makkelijkst afrolt.
De toiletrol schuurt langs de muur en daardoor kost het kracht om het papier af te rollen. Het blijkt dat de rol minder schuurt als het toiletpapier langs de muur hangt. Als je dan namelijk aan het papier trekt, wordt de rol een beetje van de muur af getrokken.
Als het papier daarentegen aan de voorkant hangt, wordt de toiletrol juist tegen de muur aangedrukt waardoor de rol meer wrijving heeft.

Het kost ongeveer drie keer zoveel kracht als je de toiletrol voorlangs hebt hangen. Maar de energie die dit per jaar scheelt is maar heel weinig.
De gemiddelde Nederlander gebruikt ongeveer 500 meter toiletpapier per jaar. De energie die je dan in een jaar kunt uitsparen door de rol goed op te hangen is gelijk aan de energie die een persoon van 70 kg moet gebruiken om een enkele traptree omhoog te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Mobie1980;

De velletjes over/voor de rol geeft het minste kans op verspreiding van bacteriëen via de muur. Gezien de patroontjes is ten minste een fabrikant het hier ook mee eens, anders hangen de Pagepuppies op hun kop.
Bij het laatste merk trouwens wel de print naar binnen vouwen, anders worden die arme beestjes zo smerig....