Waarom doet een wegwerpaansteker het niet meer terwijl hij half vol is?

Ik heb van die wegwerpaanstekers met zo'n wieltje waar je aan moet draaien en een knopje om het vlammetje hoger te zetten. Maar na een tijdje doet hij het niet meer terwijl hij nog half vol gas zit.

Hoe komt dit en kun je hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Volgens mij komt dat door het toegepaste gasmengsel.
Verschillende soorten gas (butaan, propaan) hebben verschillende verdampingstrajecten. Als er een mengsel in je aansteker zit zal de propaan het eerste en met de hoogste dampspanning verdampen. De butaan verdampt ook nog wel maar de druk blijft te laag voor de brander.
Schudden helpt tijdelijk (laatste restje propaan) daarna alleen nog opwarmen (verhoogt de druk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nieuw vuursteentje in zetten? Schudden? Zijn allemaal dingen waardoor een aansteker het weer kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt, heb wel eens een wegwerpaansteker gehad waar je zo het vuursteentje uit kon pakken als je voorzichtig dat kapje eraf had gesloopt. Maar bij sommige kun je er inderdaad helemaal niet bij.
Nee daar kun je niets aan doen Loenie. Ik heb dat ook vaak gehad en voor mij was de oplossing, iets meer betalen voor een betere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij helpt het altijd als ik de aansteker even flink door elkaar schud. Als het goed is zitten er in dit type aansteker twee reservoirtjes, het ene met het witte buisje dat het gas naarboven richting het gaatje vervoert, het andere zonder buisje maar wel gevuld met gas. Als het gas rondom het buisje op is, zit er meestal nog voldoende gas in het andere reservoirtje. Even schudden en dan wordt het gas als het ware overgeheveld naar de 'goede' kant.

Een hele verhandeling, maar zo ervaar ik het aanstekergebeuren. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn hele slechte goedkope aanstekers,ik herken het fotootje.
Ik heb 2 x zo'n pakje met 12 aanstekers voor €1 gekocht en je mag blij zijn als er 2 zijn die het doen.Goedkope troep!
En daarom doen ze het niet,maar eh,
was je daar zelf ook niet achter gekomen? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, de wegwerpmaatschappij in volle actie... Beter een fatsoenlijke navulbare kopen.