Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel watt kan een meterkast aan?

Als de hoofdstop een 25ampere zekering is, hoe kun je die dan onderverdelen naar 4x 16a (normale zekeringen).
Dus stel je voor je hebt 4 groepen in de meterkast van 16a en je hoofdstop is 25a. Als je dan al je groepen volledig zou belasten vliegt je hoofdstop er toch uit?
Of ben ik nu dom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
8.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vermogen = spanning x stroomsterkte
max. vermogen = 220x25=5500 watt.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, dit is het goede antwoord. Je was me net voor.
K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is de spanning 230V.
Max. vermogen is dan 230 x 25 = 5.750 Watt. (5,75 kW)

Andere antwoorden (2)

Je bent niet dom, dat ten eerste.
Als je alle 4 groepen tot net onder die 16A belast, zal toch je hoofdstop doorslaan, omdat je op 4x15 = 60 A zit en dat is meer dan de 25A van de hoofdstop.

Toegevoegd na 54 minuten:
Het antwoord op je eerste vraag is trouwens 25x220=5500 watt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
De hoofdstop gaat al bij iets meer als 25 amp. Dus die 4x15 ampére haal je nooit. 2x15 amp. is al te veel.
Klopt helemaal! En dan kan de energiebedrijf weer geld verdienen, want alleen zij mogen die zekering vervangen! En als je een zwaardere zekering wil, kost dat heel veel geld!
Maar over het algemeen doet niemand dat, alle 4 de groepen zo zwaar belasten. Meestal gebruik je zware apparaten om de beurt. Verlichting is niet zoveel.. een wasmachine heeft gewoonlijk zijn eigen groep, (soms met droger erbij) en zal misschien 10 Watt zijn. (op zijn piek! als die het water verwarmd). Tsja, als je op het zelfde moment ook nog electrisch aan het koken ben, en je hebt een straalkachel maximaal staan, en er zit iets in de magnetron.. en je bent flink aan het gamen op de PC.. dan kan je best meemaken dat die hoofdzekering er uit slaat!

Toegevoegd na 1 uur:
haha.. ik bedoelde natuurlijk Ampere.. niet Watt ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 Watt is wel erg weinig!
jc54
13 jaar geleden
Zal 10 amp. zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Label A++++++++++++++++++++++
hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAS? Hoe lang geleden, en in welk dorp?
In Rotterdam betaalde ik al 80 euro om er DEZELFDE zekering in te laten zetten!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding