Waarom hardt lak extra uit als je de lak nat maakt?

24 uur na het lakken van bv deuren of kozijnen neem ik deze altijd vochtig af. De lak wordt dan meteen veel gladder (Is niet meer stroef) en het oppervlak lijkt veel sterker. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (3)

Het neemt water op: Het zet een beetje uit

Water vult de gaatjes, dus ja, het wordt gladder.

Zo lijkt het dus sterker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als schilderwerk binnenshuis lang zacht blijft neemt men dit wel eens af met lauw water met een flinke scheut azijn(consumptie azijn die je gewoon in de keuken gebruikt).Hierdoor droogt synthetische verf op terpentinebasis sneller en hardt deze gewoon sneller uit.Dat stroeve wat je voelt is gewoon dat de verf nog zacht is.Normaal is synthetische verf met een dag droog maar dan is de uithardingstijd drie weken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Water met azijn geven een chemische reactie op verf/lak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verf hard uit vanaf de buitenkant,dus een droog oppervlak houdt niet in dat de verf op het hout ook droog is ( of wel is uitgehard )
Dus pas op met het belasten van het oppervlak om beschadiging te voorkomen.
Na de uitharding van de verf is het oppervlak helemaal glad en glanzend.
Succes