Met welk toerental moet je in welk materiaal boren?

Mijn nieuwe boormachine heeft een instelbaar maximum toerental. Da's leuk, maar wanneer moet ik met hoog, en wanneer juist met laag toerental boren? Hangt dat van het materiaal af, van de diepte of diameter van het gat, van iets anders?

Cryofiel
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Let voornamelijk op de hardheid van het materiaal en de nodige zorg voor nauwkeurigheid. In hard materiaal kan een snelle boor het materiaal of zichzelf verbranden. Staal moet langzaam, hardhout en kunsstof iets sneller, zacht timmerhout kan snel. Beton (klop) altijd snel, maar hou in de gaten of je kiezels raakt, die kunnen een snelle boorkop weer verbranden.
In alle gevallen: hoe sneller de boor, hoe minder goed je op juiste plaats en diepte kan mikken. Diameter en diepte maakt niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor elk materiaal, type boor en materiaal dat je verwerkt is er een ideaal toerental. Hier wat tips voor metaal:
AWM