Kunnen we de naad om het kozijn bij de buiten deur dicht kitten? zoja waarmee dan?

je kan nu namelijk een beetje naar binnen kijken.daarbij hebben we het idee dat het dicht kitten bijdraagt aan het isoleren. klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Je kunt het met verschillende soorten kit afdichten waaronder siliconekit, acrylaatkit etc.

Echter mag alleen aan de binnenzijde de naad dicht gekit worden zodat de spouw kan blijven "ademen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spouw ademt toch niet via de kieren rond een kozijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet? wat doet hij dan? Overigens is het bij houten kozijnen juist belangrijk om ze niet aan de buitenzijde volledig op te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Regenwater naar binnen laten,
maar alles afhankelijk van de situatie. Ventileren is beter via een paar open stootvoegen, met een voegroostertje erin, krijg je ook geen wespennest. (de meningen op de klusforums zijn hierover trouwens ook verdeeld)

Andere antwoorden (4)

Het beste is dit met een kitspuit met siliconenkit af te dichten. Als het binnen en buiten wordt opgebracht ontstaat vanzelf een isolerende spouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken wordt dit soort kieren en naden gedicht met PUR. Dit isolatiemateriaal zet uit tijdens het drogen, waardoor het dieper in de kieren doordringt.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, per ongeluk eerst gemind, daarna vlug het bedoelde plusje erbij gezeta
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pur gebruik je in het midden van een kozijn, niet als afwerking. In dit geval niet geschikt.
Om dergelijke voegen te dichten gebruikt men een elastisch voegmiddel omdat de deur nog moet kunnen leven ifv temperatuur en vochtigheid.
Daartoe gebruikt met Siliconemastiek "Bouw" bv van Rubson of Soudal. Kost respectievelijk € 5,29 en € 7,35 voor 300 mL.

Toegevoegd na 55 seconden:
Vermelde prijzen komen uit de Brico Techniek catalogus 2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet overschilderbaar, dus meestal niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn wel in verschillende kleuren verkrijgbaar en het gaat hier wel over kwaliteitsmateriaal.
Trouwens de binnenkant zal men niet afwerken met die product maar daar gaat men normaal het plakwerk tot tegen het kassement afwerken voor de properteit !
Ja, dichtkitten die handel.
Zeker als je naar binnen kunt kijken scheelt dat flink, want nu is het een tochtgat.
(kijk je helemaal naar binnen of alleen een stukje, dus in de spouw? Als helemaal dan zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant kitten)

er zijn diverse kitwijzers:
http://www.denbraven.nl/kitwijzer-79
http://www.rubson.be/new/nl/onzeproducten/02_voegkitten/07_tocht_BENL_NL

beiden komen uit op een acrylaat kit. (logisch want die zijn Overschilderbaar, siliconen niet)