Als acrylaatkit in de hoeken van kozijnen en zo gaat crakeleën, wat heb ik dan fout gedaan?

Op advies van een schilder heb ik de hoekjes in een kozijn en de hoek tussen muur en plafond gelijk gestreken met acrylaatkit, vóór het schilderen. Nu is de verf nog goed maar de kit vertoont een soort krimpscheurtjes. Wat heb ik fout gedaan?

Toegevoegd na 21 uur:
Is het misschien een idee om gewoon te schilderen en als het droog is in de hoekjes een rupsje siliconenkit erover leggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anti crack kit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krimp en uitzetting van verf en kit zijn niet gelijk, en bij gebruik van met name watergedragen verf ontstaan dan de scheurtjes, vooral bij gebruik van goedkope materialen (=weinig "vaste stof"). De kit eerste keer overschilderen met grondverf helpt enigzins.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou ik niet doen silicone is niet met latex te combineren, niet overschilderbaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie heeft het over siliconen?

Antwoorden (2)

Acrylaatkit krimpt altijd, je moet zeker 24 uur wachten (latex) voor dat je gaat schilderen om krimpscheurtjes te voorkomen. Je hebt kit waarop staat overschilderbaar binnen 5 of 10 minuten overschilderbaar, niet geloven: ook deze kit vertoont krimpscheuren als gevolg van twee watergedragen producten te kort na elkaar aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook acrylaatkit gebruikt in de hoek tussen muur en plafond. Alleen aan de kant waar de radiator van de verwarming staat heb ik kleine scheurtjes. Je ziet ze alleen in de winter als de verwarming aan is. In de zomer trekken ze blijkbaar weer dicht..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
conclusie: als het vochtigheidgehalte laag is krimpt de verf. gebruik een kalkhoudende plamuur speciaal voor muur en plafond, wrijf deze in de scheurtjes laten drogen evt nog een keer herhalen en overschilderen. Alleen overschilderen kan misschien ook al voldoende zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gezegd is over het drogen vooraleer te schilderen is juist.Alle acrylaat kitten zijn niet hetzelfde. Ik blijf bij het merk Mathys, en gebruik elastofill. Ik ben reeds 46 jaar professioneel schilder, en ik weet waarom ik bij dit produkt blijf.Afwerking, kleefkracht ( is trouwens ook een lijm ) verwerkbaarheid, en de beschikbare kleuren. http://www.verfwebwinkel.nl/mathys-elastofill.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elastofill is een geweldig product ken het al jaren en werk er veel mee, misschien het proberen waard in dit geval
Als je beglazingskit gebruikt, dan ben je van alle problemen af. Gaat in de toekomst ook niet meer krimpen, blijft elastisch en is gewoon overschilderbaar. Succes verzekerd.