Mag een melkpak nu wel of niet bij het oud papier?

Bij het zoeken naar info bij een andere vraag, kwam ik op de site van de gemeente Rucphen, waar ze het volgende stellen:

"Een belangrijke boosdoener is bijvoorbeeld de in kunststoffolie gesealde reclamefolders. Maar ook sap- en melkpakken en pizzadozen zorgen voor vervuiling van het oud papier.

Wél in de papierbak mogen:

Kartonnen zuivel- en drankverpakkingen (leeg en schoon)"

Mag je een leeg melkpak nou dan wel of niet bij het oud papier doen? Ik doe deze altijd bij het huisvuil, omdat mij is gezegd dat het niet bij het oud papier mag vanwege het laagje aan de binnenkant van het pak.

Als ik dit zo lees, mag het wel, als je het melkpak eerst even omspoelt met water. Of moet ik er daarna ook nog dat laagje af gaan pulken? (Ga ik echt niet doen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
11.9K
Amadea
13 jaar geleden
Deze antwoorden zijn volgens mij duidelijk: http://www.goeievraag.nl/vraag/kartonnen-melkpakken-uitspoelt-oud-papier.67639
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet duidelijk genoeg. Al die antwoorden zeggen dat het niet mag, maar de website die ik noem vermeld bij wat er wel in mag: "Kartonnen zuivel- en drankverpakkingen (leeg en schoon)". Daar gaat mijn vraag over.

Antwoorden (4)

Deze info zegt: melkpakken niet bij het oud papier. Ik gooi ze gewoon bij de vuilnis, net als de sappakken en de vieze pizzadozen. Gewoon doen. Prima.

Bij het oud papier doe ik alleen het schone papier. En met het plastic apart, het GTF apart, het glas apart, andere spullen naar de gemeentestort, spulletjes naar de kingloop, vind ik dat ik keurig meewerk aan de aparte inzamelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke info? Ik zie geen link of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jóuw info, die je hebt gevonden bij de gemeente Rucphen. Heb ik niet duidelijk genoeg geschreven. Zal er op letten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, bedoelde je gewoon mijn info. Nou, de laatste regel van die info zegt dat kartonnen melkpakken er wel bij mogen als ze schoon zijn. En dat is waar mijn vraag dus om draait.
Gewoon bij het huisvuil. Wanneer aanwezig plastic aflsuitdopje bij verzamelplastic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zuivel- en drankverpakkingen zijn vrijwel nooit uitsluitend van karton gemaakt. Dat zou nogal een bende opleveren, omdat karton de eigenschap heeft vocht op te nemen, daardoor zacht te worden, de rest van de gevolgen kun je wel raden.
Daarom wordt er een plastic laagje aangebracht, en valt het bij de scheiding van vuil onder de noemer "restafval" Het is geen papier, maar ook geen plastic.

Er zijn wel van die kartonnen koffiebekertjes, volgens mij de enige vloeistofhouders zonder plastic coating, die dus in schone staat wel bij het oud papier mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet al het papier en karton dat huishoudens gebruiken is geschikt voor recycling. Zo’n vijftien procent is niet herbruikbaar en kan zelfs problemen opleveren bij hergebruik. Dat geldt voor zuivel- en frisdrankverpakkingen, maar ook voor hygiëneproducten zoals luiers en maandverband waarin papier is verwerkt. Geplastificeerd papier kan niet opnieuw gebruikt worden, dat moet dus bij het restafval in de vuilnisbak.

De vorm van het melkpak is in de loop van de tijd niet gewijzigd, maar de samenstelling is wel aan veranderingen onderhevig. Karton is het hoofdbestanddeel, aan twee kanten bedekt met een laagje plastic; polyetheen. Het bewerkte karton wordt op een rol geproduceerd en bedrukt. Een machine snijdt het karton op maat, vouwt het om en sealt de naden dicht, een proces waarbij onder invloed van druk en warmte de plasticlaagjes van beide zijden versmelten, waardoor het pak lucht- en lekdicht wordt. De verpakkingsindustrie gebruikt naast polyetheen ook andere stoffen -nylon, aluminium- om de smaak zoveel mogelijk te behouden en zuurstof en licht buiten te houden.
Amadea